Vad irriterar dig just nu?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21983
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Vad irriterar dig just nu?

Post by MsTibbs »

Lat och dryg person
In a world where you can be anything, be kind.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8222
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Vad irriterar dig just nu?

Post by Richard »

Zoidar wrote: 19 Apr 2024, 11:02
Richard wrote: 19 Apr 2024, 07:35 Pappa sa att jag skulle få allt guld o silver igår. Men sen ändrade han sig o jag får det inte förrän på onsdag! Då han vill att min syster också ska vara med, så hon kan få smyckena. Min syster säger att en del av guldet o silvret hade hon hittat på apoteket!?
Va roligt! Hur mycket guld blir det? undrade nyfiken i en strut.

Se till att fota det om det skulle bli inbrott så du har bevis för att du ägt det.
Det blir minst 2 guldmynt o ca 100 silvermynt. Men min syster gnällde nått om att hon ville ha ett guldmynt, eller om det var dom hon hade hittat.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23338
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vad irriterar dig just nu?

Post by Zoidar »

Richard wrote: 19 Apr 2024, 12:56
Det blir minst 2 guldmynt o ca 100 silvermynt. Men min syster gnällde nått om att hon ville ha ett guldmynt, eller om det var dom hon hade hittat.
Vet du om det är investeringsmynt eller historiska mynt? Är det investeringsmynt blir det en bra hacka.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8222
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Vad irriterar dig just nu?

Post by Richard »

Zoidar wrote: 19 Apr 2024, 13:25
Richard wrote: 19 Apr 2024, 12:56
Det blir minst 2 guldmynt o ca 100 silvermynt. Men min syster gnällde nått om att hon ville ha ett guldmynt, eller om det var dom hon hade hittat.
Vet du om det är investeringsmynt eller historiska mynt? Är det investeringsmynt blir det en bra hacka.
Det är investeringsmynt, jag kollade de jag redan har, tack vare att silvret gått upp har jag tjänat ca 10 000 kr på en månad om jag skulle sälja det.

Men jag kollade nyss två av de frimärksalbum jag köpte på loppis. Den översta gav jag ca 1 000 kr för o den undre gav jag 120 kr för - Blev faktiskt lite chockad...
► Show Spoiler
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23338
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vad irriterar dig just nu?

Post by Zoidar »

Du skojar? Över millen? :shock:

Men, men skulle betala det?
Last edited by Zoidar on 19 Apr 2024, 14:16, edited 2 times in total.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8222
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Vad irriterar dig just nu?

Post by Richard »

Tydligen, jag ska kolla närmare på det. Men jag kryssade i samtliga frimärken i albumet, o så nu när jag blev medlem på frimärkssidan kunde man se värdet också. Men jag ska givetvis kolla så det stämmer. Sen vet jag att det är något övervärderat där.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23338
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vad irriterar dig just nu?

Post by Zoidar »

Richard wrote: 19 Apr 2024, 14:04 Tydligen, jag ska kolla närmare på det. Men jag kryssade i samtliga frimärken i albumet, o så nu när jag blev medlem på frimärkssidan kunde man se värdet också. Men jag ska givetvis kolla så det stämmer. Sen vet jag att det är något övervärderat där.
Tror du får ca 300kr för ett silvermynt. Beror förstås på storleken.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8222
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Vad irriterar dig just nu?

Post by Richard »

Zoidar wrote: 19 Apr 2024, 14:09
Richard wrote: 19 Apr 2024, 14:04 Tydligen, jag ska kolla närmare på det. Men jag kryssade i samtliga frimärken i albumet, o så nu när jag blev medlem på frimärkssidan kunde man se värdet också. Men jag ska givetvis kolla så det stämmer. Sen vet jag att det är något övervärderat där.
Tror du får ca 300kr för ett silvermynt. Beror förstås på storleken.
För ett mynt med det nominella värdet 100 kr som väger 16 g, 92,5% silver, är värt 147,84 kr. Nyligen låg de på runt 100 kr bara. De på en troy oz (31,10 g) ligger på 310,36 kr. Har några sådana, jag köpte de för 327,01 kr (med moms), så det är snart värt de, men ska inte köpa mer silver o betala moms på. Möjligen om jag åker till Oslo o köper, i Norge är silvermynt momsfria.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12707
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Vad irriterar dig just nu?

Post by zoegas »

Vad säger du? Har du gjort miljonfynd på en loppmarknad?
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8222
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Vad irriterar dig just nu?

Post by Richard »

Nja, jag väntar med att fira tills jag kontrollerat det, det rör sig om vissa gamla amerikanska frimärken. Men de finns i flera varianter, så jag måste undersöka de med UV-lampa, vattenmärke o perforering.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18661
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vad irriterar dig just nu?

Post by Krokus »

Häftigt Richard! Jag håller tummarna för att frimärkena är äkta och dyra!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8222
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Vad irriterar dig just nu?

Post by Richard »

Tack, Krokus!
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Post Reply