Fem tips om skulderna skenar (GP)

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18578
Joined: 10 May 2021, 16:18

Fem tips om skulderna skenar (GP)

Post by Krokus »

https://www.gp.se/nyheter/sverige/fem-t ... c3a86ba77c

3) Planera framåt

Gör en enkel budget. Om du vet hur dina intäkter och utgifter ser ut är det lättare att få kontroll. Kanske finns billigare alternativ och saker du kan klara dig utan?

Konsumentverket har ett digitalt budgetverktyg på webben där du kan fylla i dina inkomster och utgifter, och där du automatiskt kan hämta in Konsumentverkets beräkningar över rimliga hushållskostnader.

Hos Kronofogden kan du räkna på att leva på så kallat förbehållsbelopp, även kallat existensminimum.
5) Kontakta Kronofogden

Kronofogden kan ge information och vägledning. Genom att logga in med bank-id på Mina sidor går det att se vilka ärenden som finns där. Om du undrar över ifall du har en betalningsanmärkning ska du dock vända dig till kreditupplysningsföretag. De finns listade på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18578
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Fem tips om skulderna skenar (GP)

Post by Krokus »

Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Fem tips om skulderna skenar (GP)

Post by Richard »

Jag använder ett gratis program KMyMoney; https://kmymoney.org/ där jag skriver ner allt jag betalar med kort. Samt skriver in räkningar i förväg, så ser jag hela tiden hur det ligger till.

Jag har nyligen skaffat mig ett Klarna-kort, men jag tänker se till att det ligger på noll den 19:e varje månad.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36932
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Fem tips om skulderna skenar (GP)

Post by Geta »

Jag skriver ner allt i en vanlig bok av papper.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Kippis
Niobmedlem
Posts: 289
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Re: Fem tips om skulderna skenar (GP)

Post by Kippis »

Har ett förprogrammerat Excel dokument som jag kör i Libreoffice för kalkyluträkning av budget månad för månad som löper i ett års tid, helt gratis och väldigt bra, bara att fylla i summorna för inkomster och utgifter löpande allteftersom som sedan räknas ut automatiskt hur mycket man slösat och har kvar på kontot!
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36679
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Fem tips om skulderna skenar (GP)

Post by memphis »

Jag har ett anteckningsblock där jag skriver ner alla transaktioner. På så vis har jag alltid koll på hur mycket pengar som finns på kontot. Man kan ju såklart bara öppna bankappen för att kolla saldot, men jag föredrar att göra så här.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply