Oseriös klinik

Skriv här vad du tycker.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Oseriös klinik

Post by Zoidar »

Var idag och lämnade blodprov.

När sköterskan stuckit mig med nålen och ska sätta i ett vakumrör så ser jag att det är blod i röret. Jag säger förstås till direkt. Då säger hon: "Vad bra du såg det. Vem har ställt det där?" Hon borde liksom veta. Det är hennes klinik och bara hon som jobbar där. Oseriöst! Kan man lita på att hon inte råkar återanvända nålar?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Oseriös klinik

Post by mrsearlgray »

men gud usch! det är ju fan riktigt farligt!
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18577
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Oseriös klinik

Post by Krokus »

Oj! Inte bra! :shock:

Om jag vore du skulle jag gå nån annanstans nästa gång.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Oseriös klinik

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 05 Feb 2024, 11:27 Oj! Inte bra! :shock:

Om jag vore du skulle jag gå nån annanstans nästa gång.
Ja, funderar på det. Eller se till att jag ser att hon använder en ny nål. Det är enda mottagningen i stan som gör blodprov för Testmottagningen. Ska jag gå till annan klinik blir det åka 2 mil kollektivt.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18577
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Oseriös klinik

Post by Krokus »

Risken för hepatit c och hiv finns. :?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Oseriös klinik

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 05 Feb 2024, 11:44 Risken för hepatit c och hiv finns. :?
Jo.... alltså borde dock vara osannolikt att hon är så oseriös att hon använder samma nål.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Oseriös klinik

Post by Zoidar »

Jag åkte dit och pratade med henne. Hon förklarade ingående hur rutinen går till. Tydligen har de ett lås på nålen som de sätter över nålen direkt efter provtagning. Sen slängs den i en gul plastbehållare. Känns mer tryggt nu.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36931
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Oseriös klinik

Post by Geta »

Återanvänder de plaströren?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Oseriös klinik

Post by Zoidar »

Geta wrote: 05 Feb 2024, 16:41 Återanvänder de plaströren?
Nej! Det hade placerats fel av misstag. Tror dock inte det finns någon smittorisk från ett vakumrör om nålen är bytt.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Oseriös klinik

Post by Zoidar »

Funderar nu på om det kan vara så att sköterskan gjorde det med vilje, att hon inte fått ut så mycket blod från förra patienten och fick ta ett nytt och tänkte hon kunde använda samma på mig som har bra kärl, istället för att slänga provröret. Även om smittrisk skulle vara närmast obefintlig, är det ju oseriöst på alla nivåer. Om det nu var så såsäga.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Post Reply