Blomkålssoppa med parmesan och vitt vin.

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10536
Joined: 12 May 2021, 18:49

Blomkålssoppa med parmesan och vitt vin.

Post by mrsearlgray »

tänkte jag kunde dela med mig av detta receptet jag kokade ihop idag som blev en succé.

ingredienser:
ett medel till stort blomkålshuvud
2 vitlöksklyftor
en lök
1,5 dl vitt matlagningsvin elller liknande
1,5 dl grädde
2 grönsaksbuljong kuber
1 L vatten
ca 15-30 gram parmesanost
salt och peppar
olivolja

Ugnsbaka blomkålen i ugnen med två vitlöksklyftor i 200 grader i 30 minuter, jag skar den i stora skivor och la på en plåt med olivolja och salt och peppar.
fräs lök i olivolja i en stor gryta, häll i vinet och låt reducera. sen har du i blomkålen och vitlöken, häll på vattnet och koka upp. lägg i buljongkuberna och låt koka i ca 5-7 minuter. sen mixar jag blomkålen och allt med en stavmixer så slät det går. sen häller jag i grädde, kokar upp och sen lägger jag i parmesanosten och saltar och pepprar tills jag tycker det smakar bra.

det skulle säkert vara jättegott med vitlöksbröd till också om man orkar fixa det. 💚
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36909
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Blomkålssoppa med parmesan och vitt vin.

Post by Geta »

Det låter gott1 Gillar soppor.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23226
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Blomkålssoppa med parmesan och vitt vin.

Post by Zoidar »

Blir säkert gott. Har bara svårt att klara mer än tre ingredienser. :lol:
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36909
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Blomkålssoppa med parmesan och vitt vin.

Post by Geta »

Inte så fruktansvärt många ingredienser. Min mamma sa medan hon levde att hon sökte efter recept med få ingredienser. Lök, vitlök, grönsaksbuljongtärningar och matlagningsgrädde brukar jag ha hemma. Istället för vitt vin kan jag tänka mig citronsaft som jag köper i små gula plastförpackningar.
Last edited by Geta on 11 Feb 2024, 18:08, edited 1 time in total.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23226
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Blomkålssoppa med parmesan och vitt vin.

Post by Zoidar »

Geta wrote: 11 Feb 2024, 18:05 Inte så fruktansvärt många ingredienser. Min mamma sa medan hon levde att hon sökte efter recept med få ingredienser.
När jag lagar efter recept brukar jag ta bort ingredienser som inte är så nödvändiga.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10536
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Blomkålssoppa med parmesan och vitt vin.

Post by mrsearlgray »

Geta wrote: 11 Feb 2024, 17:48 Det låter gott1 Gillar soppor.
ja det var det också! jag gillar också soppor, speciellt nu när det är kallt. :)
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10536
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Blomkålssoppa med parmesan och vitt vin.

Post by mrsearlgray »

Zoidar wrote: 11 Feb 2024, 18:02 Blir säkert gott. Har bara svårt att klara mer än tre ingredienser. :lol:
då får du väl testa min pumpasoppa istället, den har bara 4-5 ingredienser om man räknar med buljongtärningen :lol:
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23226
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Blomkålssoppa med parmesan och vitt vin.

Post by Zoidar »

mrsearlgray wrote: 11 Feb 2024, 18:16
Zoidar wrote: 11 Feb 2024, 18:02 Blir säkert gott. Har bara svårt att klara mer än tre ingredienser. :lol:
då får du väl testa min pumpasoppa istället, den har bara 4-5 ingredienser om man räknar med buljongtärningen :lol:
Ja! :lol:
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10536
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Blomkålssoppa med parmesan och vitt vin.

Post by mrsearlgray »

Zoidar wrote: 11 Feb 2024, 18:21
mrsearlgray wrote: 11 Feb 2024, 18:16
Zoidar wrote: 11 Feb 2024, 18:02 Blir säkert gott. Har bara svårt att klara mer än tre ingredienser. :lol:
då får du väl testa min pumpasoppa istället, den har bara 4-5 ingredienser om man räknar med buljongtärningen :lol:
Ja! :lol:
man rostar en butternutpumpa i ugnen, skär den i kuber och 30 minuter i ugnen 200 grader. sen fräser man lök och ett delat granny smith äpple i en gryta, i med den ungsrostade pumpan, vatten, buljongtärning och låter det koka lite sen mixar man det och har i grädde, salt och peppar och kokar upp! sen är den klar! :)
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Blomkålssoppa med parmesan och vitt vin.

Post by Fantasio »

Det är alltid roligt att läsa om för mig nya recept.
Post Reply