Språklig förmåga

Moderator: Moderator 1

User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Språklig förmåga

Post by Nobel »

Har er språkliga förmåga förändrats innan eller efter insjuknandet? Eller är den densamma som innan?

För mig har den förändrats på olika sätt. Är tystare av mig, har svårare att hitta ord. Speciellt på engelska vilket är mitt arbetsspråk. Känner mig så dum ibland när jag inte ens kan tala eller skriva ordentligt och bli förstådd.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36017
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Språklig förmåga

Post by Geta »

Jag var tyst som barn. Nu snattrar jag mera. Min psykoterapeut sa
att jag var verbal.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Språklig förmåga

Post by memphis »

Jag är mycket tystare efter insjuknandet.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36017
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Språklig förmåga

Post by Geta »

Jag lärde mig tala i psykoterapin.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Språklig förmåga

Post by Fantasio »

Jag använder ett tillkrånglat språk. Gillar att leka med ord. När jag gick kursen ESL fick man börja skriva en mening och göra den längre och längre, vad nu det skulle vara bra för. Träna på att skriva, förmodligen.
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12919
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Språklig förmåga

Post by amandara »

Jag har varit tyst i perioder. Ibland är det lätt att prata och ibland inte. Innan jag blev sjuk hade jag varit tyst i 3.5 år. Orkade inte både plugga och prata. Pratade inte om det inte var absolut nödvändigt, som vid praktiska examinationer. Började prata igen när jag kom till målarverksamheten. Där var inget för lite att prata om. Min mamma tyckte inte om att jag pratade och hade ett självständigt liv under uppväxten. Min faster säger att jag tystnade efter våldtäkten när jag var 4 år. Innan det var jag ett pratigt barn.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36017
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Språklig förmåga

Post by Geta »

Jag slutade också prata, när jag var 4 år. Min mamma gillade inte att man
pratade om enkla saker eller känslor.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Språklig förmåga

Post by Fantasio »

Jag håller inte snattran. Jag pratar mycket. "Du borde bli politiker" sa mamma åt mig som barn. Och politiker blev jag.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18133
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Språklig förmåga

Post by Krokus »

Innan jag blev sjuk läste jag böcker, speciellt när jag var 8-12 år. Under högstadiet hade jag lite svårare för att läsa, men började igen i gymnasiet. Hur som helst, läser jag sällan numera, och mitt språk är nog rätt simpelt.

Min engelska är sådär, men känner inget behov av att göra något åt det.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36017
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Språklig förmåga

Post by Geta »

Jag hade svårt att gå från ungdomsböcker till vuxenböcker.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Språklig förmåga

Post by memphis »

Jag är väldigt bra på engelska. Pratar visserligen med brytning, men det gör ju ingenting.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4273
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Språklig förmåga

Post by yrväder »

Märkligt vore ju annars memphis, du är ju svensk. Hur bra engelska man än pratar kan man låta som en äkta engelsman.
Post Reply