Negativa symtom varierande styrka?

Moderator: Moderator 1

Post Reply
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Negativa symtom varierande styrka?

Post by Leakim97 »

Vad jag förstått så kan positiva symtom (hallucinationer, vanföreställningar) variera i intensitet, att man kan få ”skov” där man ibland är mera psykotisk varvat med att man är mindre psykotisk vid andra tillfällen. O att det är varierande för varje individ, alltså individuellt hur symtomen ter sig.

Jag har mått lite sämre senaste 2 veckorna där jag känt att psykosen nästan brutit igenom. Var på gymmet då kändes det som att hon bredvid mig filmade mig med sin mobilkamera, vilket inte var fallet när jag tittade dit. Även fått milda förvrängningar med syn sinnet.

Vad jag funderar över är kring är negativa symtom. Är de negativa symtomen lika för en hela tiden, eller blir de ibland starkare i perioder och mildare i perioder?

För mig känns det som att de negativa symtomen inte är likadant hela tiden. Att de ibland är mer starka och vid andra tidpunkter svagare även fast jag har dem jämnt. Jag blir aldrig fri ifrån negativa symtom.

Vad tror ni? Negativa symtom likadant hela tiden eller varierar de i styrka precis som andra psykotiska symtom?
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10540
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Negativa symtom varierande styrka?

Post by mrsearlgray »

för mig varierar även de negativa symtomen. de brukar påverkas av min rutin, träning och av psykotiska symtom. vissa perioder är värre än andra med andra ord.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36918
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Negativa symtom varierande styrka?

Post by Geta »

Med tiden och åldern minskade mina negativa symtom. Man får passa på att göra saker, när man ha geist.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4293
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Negativa symtom varierande styrka?

Post by yrväder »

När ni nämner negativa symtom Vad är det då ni räknar in. Är det det praktiska, att man reder ut att ha rutiner som hjälper att få vardagssysslorna gjorda.
Är det den sociala biten att kunna småprata om ditt och datt.

Själv är jag inget vidare på nåt av det. Rutiner är inte helt lätt.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36918
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Negativa symtom varierande styrka?

Post by Geta »

Negativa symtom är ointresse av allting.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Kippis
Niobmedlem
Posts: 289
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Re: Negativa symtom varierande styrka?

Post by Kippis »

Brukar bli likgiltig och rycka på axlarna/skjuta upp saker av Cisordinol, måste som tvinga sig själv att göra saker för att få nåt gjort.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4293
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Negativa symtom varierande styrka?

Post by yrväder »

Känner igen mig har också lite av det i mig.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4293
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Negativa symtom varierande styrka?

Post by yrväder »

Om jag förstår kippis rätt så är han inne på att neuroleptikan påverkar inte så att du känner dig likgiltig inför intryck och skeenden men du blir dämpad och tappar intresse och det i sin tur är kopplat till stämningsläget du åker mycket lättare ner och det är som att det fattas en pusselbit och pusslet blir aldrig färdiglagt.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36918
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Negativa symtom varierande styrka?

Post by Geta »

Neuroleptikan förbättrar inte de negativa symtomen utan snarare tvärtom.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply