Ingen människa är en ö

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Ingen människa är en ö

Post by Fantasio »

Jag tror att vi alla är menade att vara med i någon sorts gemenskap. Vara en kugge i maskineriet. Vara en liten del av det stora hela. Arbeta sig svett fem dagar i veckan och umgås med familjen lite extra om helgerna. Det kan inte vara nyttigt eller menat att man ska stå utanför gemenskapen. Men det är precis vad jag gör. Själv har jag gett upp om att bli en hel människa igen, det tåget gick för flera år sedan. Nu sitter jag bara och väntar på döden. Mycket tid för grubbel blir det och det kan vara rent skadligt i för stora mängder. Visst är det skönt att ha sovmorgon varje dag, men livet är så mycket mer än bara sömn. Hur tänker du? Känner du dig delaktig i vardagslunken? Har du ett syfte med ditt liv?
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Ingen människa är en ö

Post by Koi »

Syfte vet jag inte om jag har.

Har inte socialpsykiatrin någon träfflokal du kan gå till?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37000
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ingen människa är en ö

Post by Geta »

Det var så jobbigt, när jag ingick i gemenskapen. Nu är det skönt, när jag står utanför. Sovmorgnar njuter jag inte lika mycket av nu som när jag började jobbet kl. 7.00.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Ingen människa är en ö

Post by Fantasio »

Koi, jag går till en träffpunkt och tur är väl det, så jag kommer ut lite och träffar folk. Jag vet förresten meningen med livet; Prisa Gud, älska din nästa och fortplanta dig. Jag är en besökare på livets nöjespark där jag ser människor åka karusell och ha roligt, medans jag bara står och tittar på.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37000
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ingen människa är en ö

Post by Geta »

Jag tvivlar på att personer som jobbar och sliter har så roligt alla gånger. Vi får vara tacksamma att de gör det så att de försörjer oss.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Ingen människa är en ö

Post by Fantasio »

Som förtidspensionär har jag all tid i världen att grubbla. Denna tråd är frukten av just det. Nej, Geta, jag tror inte att man per automatik blir lycklig bara för att man har ett arbete, men det är ett steg i trappan mot lycka.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 58363
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Ingen människa är en ö

Post by Nissegossen »

När jag var 14 år hjälpte jag till att bygga min syster och svågers hus, tog ut mig varje dag och sov gott varje natt och fick träningsvärk, men det var bara skönt, en bra tid jag gjorde nytta som gav synbart resultat
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13210
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Ingen människa är en ö

Post by amandara »

Ja det är väldigt givande att bygga - man får konkreta resultat och det blir något stort och coolt.
User avatar
Jocke
Cesiummedlem
Posts: 12597
Joined: 10 May 2021, 16:35

Re: Ingen människa är en ö

Post by Jocke »

Mina negativa symptom ställer till det för mig, Jag har viss umgänge i genomsnitt sex dagar i veckan några timmar i stöten. Men jag känner ingen gemenskap i den meningen, att jag blir lycklig eller så. Den känslan har nog aldrig infunnit sig hos mig? Men curlandet i mitt fall har nog främst kommit från psykiatrin, familjen var nog en del av mig i ungdomen. Över 30 år av begränsad förmåga till upplevelser som man kunnat ta till sig, visserligen utflykter men inget som satt sprätt på hjärnan.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23300
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Ingen människa är en ö

Post by Zoidar »

https://youtu.be/JKlSVNxLB-A?si=Utv32WTAJTdZf5l8
A winter's day
In a deep and dark December
I am alone
Gazing from my window to the streets below
On a freshly fallen silent shroud of snow

I am a rock
I am an island

I've built walls
A fortress deep and mighty
That none may penetrate
I have no need of friendship, friendship causes pain
It's laughter and it's loving I disdain

I am a rock
I am an island

Don't talk of love
But I've heard the word before
It's sleeping in my memory
I won't disturb the slumber of feelings that have died
If I never loved I never would have cried

I am a rock
I am an island

I have my books
And my poetry to protect me
I am shielded in my armor
Hiding in my room, safe within my womb
I touch no one and no one touches me

I am a rock
I am an island

And a rock feels no pain
And an island never cries
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8197
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Ingen människa är en ö

Post by wasp »

I'm A Rock - Min tröstelåt från programmet Kavalkad 1972.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18611
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Ingen människa är en ö

Post by Krokus »

Geta wrote: 23 Feb 2024, 18:29 Jag tvivlar på att personer som jobbar och sliter har så roligt alla gånger. Vi får vara tacksamma att de gör det så att de försörjer oss.
De som jobbar brukar se fram emot semestern! Vamos a la playa.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Post Reply