Tråden om hårdrock

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

Alla mina skivor ligger huller om buller. Vissa i CD-ställ som gått isär så skivorna ligger tätt packade så att det är bekymmer att dra ut dem och se efter vad det är för skivor. Jag letade som en galning efter "Creatures of the night" med KISS och lyckades hitta den. Puh! Funderar på att sätta in dem i bokstavsordning någon gång när jag får ork.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

Lyssnar på Voivod's första skiva "War and pain". Riktigt hårt och oborstat precis som jag vill ha det. Deras bästa skiva? Lyssna själv på Youtube vetja.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12240
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Tråden om hårdrock

Post by zoegas »

Den moderna är hårdrocken är slajmig. Neo metall eller vad man ska kalla det för. Men det är rätt bra ändå.

https://www.youtube.com/watch?v=D9F244ztjxA&ab_channel=StaindVEVO
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

Hur kunde jag tappa intresset för musik? Var i ett stort tomrum en längre tid, om nu ett årtionde räcker för att klassa det som en längre tid. Jag har snart lyssnat mig igenom Venom's senaste släpp och är imponerad av det. Rock on!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

Lemmy spelade gitarr på sin basgitarr. Vad heter det på svenska? Inte lead guitar utan rythm guitar. Inte rytmgitarr väl? Han manglade på med sin bas.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

Låten "Fast as a shark" med Accept. Från skivan "Restless and wild".
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

Jag lyssnar på Motörheads sista skiva. Från början av århundradet var deras skivor bra, men inte fantastiska. Det rättade de till när de släppte sin sista skiva "Bad magic". Den sitter som en smäck. Mikkey Dee på trummor var den bästa trummis bandet hade för övrigt. De slutade med flaggan i topp.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

"1916" är en av favoriterna med Motörhead. Titelspåret är en så fin ballad tycker jag.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

Det är tveksamt om jag köper på mig fler skivor. De flesta ligger ju uppe på Youtube. Har lyssnat på flera skivor idag.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

Svenska Bathory har gjort en sådan fin låt som heter "Hammerheart". Lyssnar på den nu. Finns på skivan "Twilight of the Gods". Den är så vacker att jag skulle vilja att den spelas på min begravning.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om hårdrock

Post by Fantasio »

Nu när jag lyssnar på KISS kan jag störa mig på att så många av låtarna handlar om sex. Sådant hade man ju ingen aning om i den åldern jag var i när det begav sig. Jag kan nämna några exempel: Love gun, Plaster caster och Hotter than hell.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22298
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Tråden om hårdrock

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 10 Jan 2023, 00:01 Nu när jag lyssnar på KISS kan jag störa mig på att så många av låtarna handlar om sex. Sådant hade man ju ingen aning om i den åldern jag var i när det begav sig. Jag kan nämna några exempel: Love gun, Plaster caster och Hotter than hell.
Kan bli lite uttjatat tema.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
Post Reply