Läkaren säger...

Moderator: Moderator 1

Post Reply
KatastrofLasse
Blymedlem
Posts: 16
Joined: 11 Mar 2024, 07:46

Läkaren säger...

Post by KatastrofLasse »

... att jag sannolikt även har en psykossjukdom eftersom jag är halvt paranoid just nu. Han vill att jag ska ta Abilify för min bipolära sjukdom, för den ska göra gott för denna och samtidigt ska den få bukt med just paranoian. Men jag vill inte. Vad händer om man nekar?

Han frågade mig om jag var misstänksam mot honom och jag svarade att jag tyckte att han allt var lite skum. Jag tyckte ju inte det, men hans fråga kändes där och då lika dum som irrelevant så jag svarade lika korkat. Nu i efterhand inser jag ju att det inte var det bästa svaret att ge.
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1769
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Läkaren säger...

Post by Inwatto »

Varför vill du inte ta Abilify? Den har jag startdosen av, och den är humörstabiliserande och tar bort det mesta av paranoian. Visserligen är biverkningslistan milslång, men det är mest för att tillverkaren vill fri-skriva sig från ansvar om man upplever något konstigt. Jag har hittat en tillverkare av Aripiprasol (Abilify) som ger minimalt med biverkningar: Medical Valley. Brukar skämta om att de "glömt tillsätta biverkningarna".

Man ska inte svara dumt om man får en dum fråga i psykiatrin. Det är inte smart. Då riskerar man att de drar felaktiga slutsatser. Om du inte vill ha antipsykotika, så slipper du inledningsvis, men om du insjuknar i en psykos, kanske de återkommer med erbjudandet och då är det bäst att göra som beprövad erfarenhet säger.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36643
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Läkaren säger...

Post by memphis »

Jag mår bättre med abilify än utan. Så jag gillar den medicinen trots shoppingmani och ont i armen efter sprutan. Tycker injektionen funkar lite bättre än tabletter. Mindre biverkningar.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36912
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Läkaren säger...

Post by Geta »

Om man är en ensam person, kan det väl vara bra att få träffa sjukvårdspersonal med jämna mellanrum vid injektionen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6511
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Läkaren säger...

Post by Hercules723 »

memphis wrote: 16 Mar 2024, 22:39 Jag mår bättre med abilify än utan. Så jag gillar den medicinen trots shoppingmani och ont i armen efter sprutan. Tycker injektionen funkar lite bättre än tabletter. Mindre biverkningar.
Jag hade bättre humör med abilify. Det var även betydligt enklare "aktivera mig" med hushållssysslor och andra aktiviteter.
Post Reply