Haldol vs Abilify

Hälsa eller testa funktioner.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8195
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Haldol vs Abilify

Post by Richard »

Jag hade Haldol i runt 16-17 år o den hjälpte bra, men sen började jag bli stel i ryggen av den, vilket kan vara allvarligt (parkinsonism). Jag bytte först till Abilify, men den tog bort hela mitt känsloliv o jag mådde sämre. Bytte sedan tillbaka till Haldol, men det tog runt 3 månader innan jag blev av med Abilify-symptomen. Senare bytte jag till Invega (Paliperidon) vilket fungerar lika bra som Haldol. Men jo, viktuppgång är inte så vanlig med Haldol.

Men allt är väldigt individuell hur man upplever mediciner.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Admin1

Re: Haldol vs Abilify

Post by Admin1 »

Av de nya antipsykotika har Latuda ingen viktuppgång, men den antipsykotiska effekten är svagare än andra. Sedan finns Reagila, som har effekt mot negativa symptom (liknar depression men inga känslor) och används också mot mani och bipolär. Reagila ger en viktuppgång på 2 kg per år. Fördelen med dessa jämfört med Haldol är mindre risk för ofrivilliga rörelser.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Haldol vs Abilify

Post by Leakim97 »

Bara för att man äter antipsykotiska mediciner så betyder det inte att man automatiskt går upp i vikt. Antar att de flesta antipsykotiska medicinerna gör att man får ökad hunger och ökad aptit.

Jag har både latuda och xeplion, xeplion ska inte vara snäll emot vikten, men med bra kost och motion så har jag gått ner 3,5 kg på 4 veckor

Äter du mindre än vad du gör av med så kommer du inte att gå upp i vikt oavsett om du äter antipsykotiska mediciner eller inte
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4293
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Haldol vs Abilify

Post by yrväder »

Medicinen ska passa ihop med bipolär med och jag tvivlar på haldol, ta upp det med din läkare om du vill göra ett byte till någon annan sort.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36910
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Haldol vs Abilify

Post by Geta »

Litium är väl det vanliga vid bipolär.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13167
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Haldol vs Abilify

Post by amandara »

För mig är haldol klockren mot djupa psykoser. Abilify blev jag sjukt stressad och rastlös av och gick upp i vikt. Av risperdal fick jag mjölk i brösten och gick jag upp i vikt. Av olanzapin gick jag noll upp i vikt fast jag hade den i 5 år.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36910
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Haldol vs Abilify

Post by Geta »

Jag har haft Risperdal i 26 år i låg dos. Är nöjd med den.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13167
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Haldol vs Abilify

Post by amandara »

Det är helt och hållet individuellt, skulle jag säga.
Admin1

Re: Haldol vs Abilify

Post by Admin1 »

Litium är väl standard vid bipolär 1 som hon har. Litium förebygger manier och psykoser.
Galadriel

Re: Haldol vs Abilify

Post by Galadriel »

Tror nog jag ska ta upp mina tankar med Haldol till min psykiater, verkar som att några av er tycker att den fungerar bra. Litium har jag provat, blev psykotisk efter några veckor med den, för svagt psykosskydd. Har klarat mig hittills på endast Abilify, med biverkningar då och extrem viktuppgång.
Tack för alla era svar!
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Haldol vs Abilify

Post by Koi »

Jag har Abilify och Haldol. Hör fortfarande röster. Har taktila hallucinationer. Känner att nån petar på mig bla. Blir paranoid när det är för mycket som händer.

Kan inte påstå att det funkar till 100%.

Hade bara Abilify tidigare. 25 mg. Funkade klockrent. Jobbade heltid. Mer än heltid. Sen skulle en läkare in och pilla. Halverade dosen. Jag brakade ihop efter 2 månader och har inte blivit bra sen dess. Fått lägga till Haldol.

Haldol har påverkat rösterna mest att de värsta är borta.
Admin1

Re: Haldol vs Abilify

Post by Admin1 »

Läste om en man med bipolär I som fick Abilify och började äta mycket så han gick upp 30 kg på 4 månader. Abilify har dopamineffekt, som kan ge överätning, spelmissbruk mm. Det kan vara en biverkan av Abilify som ger överätning och stark viktökning. Andra nya antipsykotika har inte den effekten t.ex Risperidon.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10479064/
Post Reply