Samla frimärken...

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8210
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Samla frimärken...

Post by Richard »

...är en utdöende hobby. Det är nästan bara gamla gubbar som gör det numera. När jag var i 10 års-åldern så samlade varenda en av mina kompisar o var med i Frimmes frimärksklubb. Sen tappade jag intresset o mina kompisar också.

Men så för ganska så längesen sen fick jag min pappas samling, då han också tröttnat. Jag har lite smått återupptaget samlandet, inte minst när jag hittade en hel samling på loppis i somras. Nu i dagarna började jag lägga in mina frimärken (tiotusentals) på https://www.stampworld.com/sv/ som är till för och av samlare runt om i världen.

Mina intressen är dock mest ekonomiska. I förra veckan sålde jag några häften för 1 000 kr. Det står på ovanstående sida vad alla frimärken är värda, dock är dom något övervärderade. Jag lägger in mina frimärken för att få ett hum om hur mycket hela samlingen är värd, det har jag ingen aning om hur mycket den är, o jag säljer gärna allt på en gång, även om jag kommer att fortsätta sälja de dyraste styckvis.

Men intresset för just samlandet väcktes till liv igen nu när jag gick igenom frimärkena. Blev väldigt intresserad när jag nyss kom över ett ark med ostämplade frimärken från tidigt 1900-tal för knappt 200 kr häromdagen. Så jag köper bara frimärken på loppisar. Har ett hum om vad de är värda, i.a.f. de svenska. De intressanta frimärken är de före 50-talet. Jag har bara samlat på svenska frimärken, men den samling jag köpte på loppisen i somras var från hela världen, så jag sitter intresserad o kollar igenom dom.

Det skickas ju knappt några brev nu längre p.g.a. e-post o ska man skicka nått annat gör man det oftast via en fraktsedel. Dagens frimärken är valörlösa, massproducerade, klistermärken. Sen 50-talet producerades allt mer frimärken, o saker som feltryck o vattenstämpel försvann. Jag orkar dock inte sitta o räkna tänder på frimärken eller kollar in varenda en med förstoringsglas o letar andra avvikelser. Men de jag sålde för 1 000 kr var sex häften med ostämplade rabattfrimärken från 1981 med ett nominellt värde på 32 kr, de är alltså inte så jättegamla.

Så, finns det någon här som samlar? Eller kanske har samlat?

Menar inte att annonsera ut det här, än är jag inte klar med dom.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8210
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Samla frimärken...

Post by Richard »

Jag fick min pappas förstadagsbrev också, som är i princip värdelösa. Dessa FDC (First Day Cover) var ett kuvert frankerat med månadens nya frimärken med en särskilt snygg stämpel på. Men stämplade frimärken efter 50-talet är nästan värdelöst. De flesta av dessa FDC:s är från 80-talet, men det producerades alltför många för att de skulle bli värda att samla på.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 694
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Samla frimärken...

Post by Santina »

Min pappas morfar jobbade på posten och samlade frimärken. Jag fick hans samling av pappa för ett antal år sedan. Tyvärr kom den bort i flytten (fick hjälp att göra mig av med mycket saker). Känns slarvigt av mig, speciellt som pappa sa att jag varken fick slänga eller sälja den. Kvar blev bara två album och en ask med frmärken, men det var bara mina personliga favoriter, förmodligen inte mycket värde i dem.

Samlingen som kom bort hade jag lagt mycket tid på att sortera efter land…
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8210
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Samla frimärken...

Post by Richard »

Santina wrote: 02 Apr 2024, 13:16 Min pappas morfar jobbade på posten och samlade frimärken. Jag fick hans samling av pappa för ett antal år sedan. Tyvärr kom den bort i flytten (fick hjälp att göra mig av med mycket saker). Känns slarvigt av mig, speciellt som pappa sa att jag varken fick slänga eller sälja den. Kvar blev bara två album och en ask med frmärken, men det var bara mina personliga favoriter, förmodligen inte mycket värde i dem.

Samlingen som kom bort hade jag lagt mycket tid på att sortera efter land…
Ja, just det. En del av min samling har ett affektionsvärde för mig, som t.ex. ett frimärke som jag länge suktat efter som 10-åring, som jag minns att jag fick av min morfars bror i Tyskland, samt har jag en del frimärken som kommer från min farfar, o de vill jag gärna behålla, o de från Lichtenstein också. De är ganska så värdefulla, så de har t.o.m. min pappa sparat, men jag skulle få dem nästa gång jag hälsar på honom. Han blir nog inte glad om jag säljer dom direkt...
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12672
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Samla frimärken...

Post by zoegas »

Jag hade frimärken som mindre. Inga värdefulla grejer. Men kul att se hur de såg ut från världens alla hörn.
User avatar
Kloppe
Terbiummedlem
Posts: 2423
Joined: 31 May 2021, 18:18

Re: Samla frimärken...

Post by Kloppe »

Även jag samlade på frimärken i yngre år. Fick min farsas gamla frimärken, men jag tröttnade fort på dem. Allt är sedan länge bortslängt.
Post Reply