Kändisar som tagit sina liv

Självmordsförsök passar här också.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Kändisar som tagit sina liv

Post by Richard »

Klankedinken wrote: 29 Mar 2022, 19:49
Richard wrote: 29 Mar 2022, 19:47
Klankedinken wrote: 29 Mar 2022, 19:46

Ta bort han som vän då.-.
Nä, han får såklart vara kvar som minne. Men jag ser att några har grattat honom... De vet inte ens att han är död...
Är det någon särskilt som gör att du lägger märke till han? Bortsett från att han dök upp på facebook? En personlig koppling till det hela letar jag efter..
Nä, det står ju vilka som fyller år på Facebook o idag var hans födelsedag o jag såg att ett par hade skrivit o gratulerat honom, så de vet inte ens om att han är död. Man glöms så lätt bort...
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Kändisar som tagit sina liv

Post by Klankedinken »

Richard wrote: 29 Mar 2022, 20:17
Klankedinken wrote: 29 Mar 2022, 19:49
Richard wrote: 29 Mar 2022, 19:47

Nä, han får såklart vara kvar som minne. Men jag ser att några har grattat honom... De vet inte ens att han är död...
Är det någon särskilt som gör att du lägger märke till han? Bortsett från att han dök upp på facebook? En personlig koppling till det hela letar jag efter..
Nä, det står ju vilka som fyller år på Facebook o idag var hans födelsedag o jag såg att ett par hade skrivit o gratulerat honom, så de vet inte ens om att han är död. Man glöms så lätt bort...
Ja en del känner ingen känslomässig koppling till saker och ting medans andra gör det.. Är väl vanligt vid autism?
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Kändisar som tagit sina liv

Post by Richard »

Klankedinken wrote: 29 Mar 2022, 20:57
Richard wrote: 29 Mar 2022, 20:17
Klankedinken wrote: 29 Mar 2022, 19:49

Är det någon särskilt som gör att du lägger märke till han? Bortsett från att han dök upp på facebook? En personlig koppling till det hela letar jag efter..
Nä, det står ju vilka som fyller år på Facebook o idag var hans födelsedag o jag såg att ett par hade skrivit o gratulerat honom, så de vet inte ens om att han är död. Man glöms så lätt bort...
Ja en del känner ingen känslomässig koppling till saker och ting medans andra gör det.. Är väl vanligt vid autism?
Jo, det kan vara vanligt. Det har hänt att autister typ börjat skratta på begravningar.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Kändisar som tagit sina liv

Post by Klankedinken »

Intressant är att man kan se det som en svårighet att känna sina egna känslor.. En slags omedvetenhet om vad man känner, det är därför barn med npf kan få meltdowns när dom kommer hem från skolan eller värre, under tiden man är på skolan.. Om man inte kan lätta på trycket eller känna mindre distress så får man nog mycket problem..

Frågan kvarstår dock.. Många med Autism säger sig vara som robotar eller inte ha några känslor.. Jag tror det är en svårighet med känslor och relationer som ställer till det.. Alexithymi.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kändisar som tagit sina liv

Post by Geta »

Att inte kunna sortera bland sina känslor eller att inte kunna sätta ord på känslorna.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Kändisar som tagit sina liv

Post by Fantasio »

"Williams begick självmord 1998. Hon hittades nära sitt hem där hon skjutit sig själv med ett jaktgevär."

Detta om Wendy O Williams från bandet The Plasmatics.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12258
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Kändisar som tagit sina liv

Post by zoegas »

Philip Seymour Hoffman, han hittades efter en överdos med kokain och heroin. Det är väl inte så smart att blanda så? Så jag tror det var självmord. Det kändes för mig personligen. Han var den största som varit på den vita duken. Annars när kändisar tar sina liv eller dör bryr jag mig inte speciellt. Jag har ju ingen koppling till dem?

Image
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Kändisar som tagit sina liv

Post by Cosmos »

Den otroligt roliga skådisen Robin Williams tog livet av sig 2014. Han hade haft ett flertal psykiatriska diagnoser bakom sig, men att det var en djup depression som han inte fixade att leva med. I artikeln påstår hans änka att R W led av var en neurologisk sjukdom. Lewy body sjukdom heter den. Han var paranoid och deprimerad och såg ingen väg ut.

https://www.alzheimersverige.se/kogniti ... y-sjukdom/
Egentligen är allt bara på låtsas.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Kändisar som tagit sina liv

Post by Klankedinken »

Jag tror jag kommit lindrigt undan.. Jag har alltid varit ganska lugn i mig själv och sökt hjälp ner det begynner sig men senaste gången så "fick" jag inte det utan skulle klara mig själv.. Jag behövde det för att komma ur spädbarnet i mig.. Idag är jag mer sansad även om vägen varit otroligt smärtsam!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Kändisar som tagit sina liv

Post by Fantasio »

Avicii tog sitt liv, endast 28 år gammal. Tragiskt.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kändisar som tagit sina liv

Post by Geta »

Han hade för stort tryck på sig att vara kändis vid unga år.
Det var likadant med Ted Gärdestad.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Kändisar som tagit sina liv

Post by Fantasio »

"Oskar Emil Andersson, signaturen OA, född 11 januari 1877 på Kungsholmen i Stockholm, död 28 november 1906 på Ekerö, Stockholms län (självmord), var en svensk skämt- och serietecknare. Under sin knappt decennielånga tecknarkarriär hann han med att göra sig ett namn både som seriepionjär och som en säregen och egensinnigt absurd bildsatiriker."

"Mannen som gjorde vad som föll honom in" skapades av OA.
Post Reply