Världsläget

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36983
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Världsläget

Post by Geta »

Judarna kunde inte i sin vildaste fantasi föreställa sig vad nazisterna planerade att utsätta dem för.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36712
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Världsläget

Post by memphis »

Det var också många psykiskt sjuka och förståndshandikappade och personer med downs som gasade ihjäl. De kläddes av nakna och trodde att de skulle duscha.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36983
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Världsläget

Post by Geta »

De gasades ihjäl i lastbilar.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36712
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Världsläget

Post by memphis »

Ja fy nåt sånt djävulskt.

Jag hörde en som överlevt massakern på festivalen. Han hade sprungit non stop i fem timmar för att komma undan. Förstå skräcken!!
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8210
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Världsläget

Post by Richard »

Jag står helt klart på Israels sida!

Image
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 58343
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Världsläget

Post by Nissegossen »

Det blir som Jesus sade, när dombasunerna ljuder skall den som är på sitt tak, inte gå ned för att hämta sin mantel ty allt skall gå med hast. Och den som är ute i markerna skall skynda mot bergen. Med det svarar jag, att jag har sett mig själv bli upptagen precis som Jesus har skrivit om det i min filosofi. Dombasuner, hesa Fredrik går igång med flyglarm, missilerna flyger redan är inne inomhus spring ut och ställ er antingen blir upptagna eller så blir ni vaporiserade alltså brända till döds och förångade, ni kommer i vilket fall som helst inte bli funna på jorden. Ta mig på orden, jag gör det själv i skarpt läge. Jesus kommer inte att sönderbryta ett rör, inte kröka ett hår på någon, bara hämta de sina och vid yttersta domen som jag tror sker då kommer en tredjedel av himlens stjärnor att falla från sina fästen och aldrig mer bli återfunna, allt sker med helig ande. Jag skrev flera olika förklaringsmodeller, men ingen passar riktigt i skrift, jag tiger och håller käften istället
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36983
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Världsläget

Post by Geta »

Det förundrar mig att kristna väntar på världens snara undergång.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36712
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Världsläget

Post by memphis »

Ja. Zoidar säger ibland att buddhismen vill utplåna allt liv, men det verkar ju kristna vilja. De väntar på Domedagen med stor förväntan. Vissa i allafall. Kristna är ju en ganska diversifierad grupp.
Medans kristendomen väntar på den slutliga rättvisan och jordens undergång, så strävar buddhismen mot ett stopp på återfödelse- och död.
Vilket kan sägas vara samma sak på sätt och vis. Fast buddhismen delar ut rättvisan mera under livets gång, via karma.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1773
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Världsläget

Post by Inwatto »

memphis wrote: 14 Apr 2024, 18:24 Ja. Zoidar säger ibland att buddhismen vill utplåna allt liv, men det verkar ju kristna vilja. De väntar på Domedagen med stor förväntan. Vissa i allafall. Kristna är ju en ganska diversifierad grupp.
Medans kristendomen väntar på den slutliga rättvisan och jordens undergång, så strävar buddhismen mot ett stopp på återfödelse- och död.
Vilket kan sägas vara samma sak på sätt och vis. Fast buddhismen delar ut rättvisan mera under livets gång, via karma.
Nej, nu har du missförstått kristna, memphis! Att kristna väntar på Domedagen är för att sedan kommer efterlivet och det innebär fest i himlen.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36712
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Världsläget

Post by memphis »

Jaha. Ok! Men buddhister väntar på Nirvana. Det är iofs inget himmelrike i beskrivningarna, men ingen vet riktigt till fulllo vad nirvana innebär. Det är utsläckandet av lidandet, som är förbundet med jordelivet och även med gudavärlden.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23280
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Världsläget

Post by Zoidar »

Inwatto wrote: 14 Apr 2024, 18:26 Nej, nu har du missförstått kristna, memphis! Att kristna väntar på Domedagen är för att sedan kommer efterlivet och det innebär fest i himlen.
Bra beskrivet Inwatto! Bröllopsfesten!
Liknelsen om den förlorade sonen - Lukas kap. 15

11 Vidare sade han: "En man hade två söner. 12 Den yngre av dem sade till sin far: Far, ge mig den del av förmögenheten som ska bli min. Då delade han sin egendom mellan dem. 13 Några dagar senare packade den yngre sonen ihop allt sitt och reste långt bort till ett främmande land. Där levde han hämningslöst och slösade bort sin förmögenhet.

14 När han hade gjort slut på allt, drabbades det landet av en svår svält och han började lida nöd. 15 Då gick han bort och tog tjänst hos en av landets medborgare, som skickade ut honom på sina ägor för att vakta svin. 16 Han hade gärna velat äta sig mätt på fröskidorna som svinen åt, men ingen gav honom något.

17 Då kom han till besinning och sade: Hur många arbetare hos min far har inte mat i överflöd, och här svälter jag ihjäl! 18 Jag vill stå upp och gå hem till min far och säga till honom: Far, jag har syndat mot himlen och inför dig. 19 Jag är inte längre värd att kallas din son. Låt mig få bli som en av dina arbetare. 20 Och han stod upp och gick till sin far.

Medan han ännu var långt borta, fick hans far se honom och förbarmade sig över honom. Fadern skyndade fram, omfamnade honom och kysste honom. 21 Sonen sade till honom: Far, jag har syndat mot himlen och inför dig. Jag är inte längre värd att kallas din son. 22 Men fadern sade till sina tjänare: Skynda er! Ta fram den finaste dräkten och klä honom, och sätt en ring på hans finger och skor på hans fötter. 23 Och hämta gödkalven och slakta den. Nu ska vi äta och fira, 24 för min son var död men har fått liv igen, han var förlorad men är återfunnen. Och festen började.

25 Men hans äldre son var ute på fälten. När han nu kom och närmade sig gården, fick han höra musik och dans. 26 Han kallade då till sig en av tjänarna och frågade vad detta kunde betyda. 27 Tjänaren svarade: Din bror har kommit hem, och din far har slaktat gödkalven eftersom han fått honom välbehållen tillbaka.

28 Då blev han arg och ville inte gå in. Hans far kom ut och försökte övertala honom, 29 men han svarade sin far: Här har jag slavat för dig alla dessa år och aldrig gått emot ditt ord, och mig har du aldrig gett ens en killing så att jag kunde fira med mina vänner. 30 Men när han där kommer hem, din son som har festat upp din förmögenhet tillsammans med horor, då har du slaktat gödkalven för honom! 31 Fadern sade till honom: Mitt barn, du är alltid hos mig, och allt mitt är ditt. 32 Men nu måste vi fira och glädja oss, för din bror var död men har fått liv igen, han var förlorad men är återfunnen."
Last edited by Zoidar on 14 Apr 2024, 18:35, edited 1 time in total.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36712
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Världsläget

Post by memphis »

Den förlorade sonen. Detta är min pappas favoritkapitel i Bibeln.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply