Samtalsterapi

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Samtalsterapi

Post by Fantasio »

Jag skulle kunna ta upp min och mina föräldrars situation med min boendestödjare. Han förlorade själv sin mamma i år.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Samtalsterapi

Post by Cosmos »

Geta wrote: 03 Jul 2021, 08:19 Det finns flera yrkeskategorier som kan bygga på med en psykoterapiutbildning.
Ja, det är lite synd. Man tar inte det här med psykoterapi på allvar och att det faktiskt är sköra människor man behandlar. Eftersom jag har den utbildning jag har så tycker jag det är självklart att det är psykologer och psykiater som ska ägna sig åt terapi annars kan det hela stjälpa i stället för att hjälpa.
En sjuksköterska kan vara en bra samtalsterapeut men då handlar det mest om personkemi och att det klickar. Hon har emellertid inte full koll på alla de verktyg man använder sig av. Hon har gått en utbildning på tre månader som ska täcka fältet. Det är att förminska patientens behov, att bara utnyttja denna för att förkovra sig. Det är precis likadant med en kurator som är socionom i grunden. Hon kan samordna och skapa nätverk men kan egentligen ingenting om det mänskliga psyket med sina tre månader i botten
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35947
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Samtalsterapi

Post by Geta »

Här kommer konflikten upp mellan dom som tror att man har något fel
i hjärnan och dom som tror att man haft onda föräldrar, när man blir
schizofren. Det är ungefär som med de apatiska barnen, de blir bättre
om de avskiljs från sina föräldrar som manipulerar dom.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Samtalsterapi

Post by Klankedinken »

Geta tror naturligtvis på de onda föräldrarna!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Samtalsterapi

Post by Fantasio »

Att ringa till AE (akutenheten) är för mig en kortvariant av terapi. Att ha någon som lyssnar på en är värt mycket, tycker jag. Men jag är över 50, det mesta krutet läggs på de unga, med all rätt. Men lite kunde det väl bli över till mig?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Samtalsterapi

Post by Fantasio »

Jag ringer akutenheten och pratar ibland. Skulle faktiskt vilja ha regelbundna samtal med min kp. Men hon har väl inte tid. Har ingen jag kan ringa förutom kanske en vän. Men vill inte bli en börda för mina vänner.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35479
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Samtalsterapi

Post by memphis »

Skulle behöva terapi. Det är så mycket gammalt som plågar mig. Men jag vill egentligen inte prata om det. Men det plågar mig mer och mer.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35947
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Samtalsterapi

Post by Geta »

Det är så, när man blir äldre. Försvarsmekanismerna minskar.
Det gamla kommer över en.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18096
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Samtalsterapi

Post by Krokus »

memphis wrote: 06 Jun 2022, 16:52 Skulle behöva terapi. Det är så mycket gammalt som plågar mig. Men jag vill egentligen inte prata om det. Men det plågar mig mer och mer.
Det märks, eftersom du ofta skriver att du har mardrömmar. Har du ptsd?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35479
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Samtalsterapi

Post by memphis »

Krokus wrote: 06 Jun 2022, 19:05
memphis wrote: 06 Jun 2022, 16:52 Skulle behöva terapi. Det är så mycket gammalt som plågar mig. Men jag vill egentligen inte prata om det. Men det plågar mig mer och mer.
Det märks, eftersom du ofta skriver att du har mardrömmar. Har du ptsd?
Ja jag har PTSD. Sen har jag så många negativa tankar om mig själv. Att jag varit helt störd i huvudet redan från början. Men det är på dagtid. Om nätterna är det PTSD som förföljer mig.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12240
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Samtalsterapi

Post by zoegas »

Geta wrote: 06 Jun 2022, 17:32 Det är så, när man blir äldre. Försvarsmekanismerna minskar.
Det gamla kommer över en.
Fy fan. Jag har det redan skitjobbigt.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4273
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Samtalsterapi

Post by yrväder »

Styrkekram till dig Zoegas, här finns ingen smilies med hjärta men jag ger dig ett hjärta i tanken.
Post Reply