Har du någon dröm/framtidsvision?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Har du någon dröm/framtidsvision?

Ja!
4
33%
Nej!
5
42%
Jag drömmer mest om kaffe.
2
17%
Annat!
1
8%
 
Total votes: 12

User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 696
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Har du någon dröm/framtidsvision?

Post by Santina »

Zoidar wrote: 22 Apr 2024, 23:22
Santina wrote: 22 Apr 2024, 23:18
Jag har gjort 2 år och 4 månader av 5 år på skuldsaneringen. När det är klart är jag skuldfri. Bortsett från studielånet på 250 000.
Ok! Drygt 2,5år kvar. Du kanske kan få avskrivet studielånet.
Om jag blir sjukskriven ska jag ansöka om att få det avskrivet. Men jag siktar mot att jobba och då är det bara att betala.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23361
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Har du någon dröm/framtidsvision?

Post by Zoidar »

Santina wrote: 22 Apr 2024, 23:22
Om jag blir sjukskriven ska jag ansöka om att få det avskrivet. Men jag siktar mot att jobba och då är det bara att betala.
Har du någon utbildning?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 696
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Har du någon dröm/framtidsvision?

Post by Santina »

Zoidar wrote: 22 Apr 2024, 23:24
Santina wrote: 22 Apr 2024, 23:22
Om jag blir sjukskriven ska jag ansöka om att få det avskrivet. Men jag siktar mot att jobba och då är det bara att betala.
Har du någon utbildning?
Inget färdigt. Eller jag läste till hälsopedagog i tre år, men examensarbetet blev inte klart. Ångrade mig lite efter det och försökte mig på sjuksköterskeutbildningen en termin, men kändes inte rätt så hoppade av. Sen har jag läst två terminer socialantropologi, men det blir man ju inget av.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23361
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Har du någon dröm/framtidsvision?

Post by Zoidar »

Santina wrote: 22 Apr 2024, 23:29
Inget färdigt. Eller jag läste till hälsopedagog i tre år, men examensarbetet blev inte klart. Ångrade mig lite efter det och försökte mig på sjuksköterskeutbildningen en termin, men kändes inte rätt så hoppade av. Sen har jag läst två terminer socialantropologi, men det blir man ju inget av.
Vad har du tänkt jobba med?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 696
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Har du någon dröm/framtidsvision?

Post by Santina »

Zoidar wrote: 22 Apr 2024, 23:32
Santina wrote: 22 Apr 2024, 23:29
Inget färdigt. Eller jag läste till hälsopedagog i tre år, men examensarbetet blev inte klart. Ångrade mig lite efter det och försökte mig på sjuksköterskeutbildningen en termin, men kändes inte rätt så hoppade av. Sen har jag läst två terminer socialantropologi, men det blir man ju inget av.
Vad har du tänkt jobba med?
Vet inte. Lager eller IT-support kanske (har truckkort och erfarenhet av IT-support). Om jag fortfarande kan få sånna jobb när skuldsaneringen är över. Tänker inte bränna ut mig utan att få ut nåt för det. Måste flytta också för jag bor så off.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23361
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Har du någon dröm/framtidsvision?

Post by Zoidar »

Ok! Hur fungerar skuldsaneringen? Jobbar du av skulden?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 696
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Har du någon dröm/framtidsvision?

Post by Santina »

Det är tanken att man ska göra det. Men om man är sjukskriven eller arbetslös finns inget utrymme att utmäta några pengar. Jag lever på 8000kr i månaden just nu. Det är 3000 under existensminimum för mig.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23361
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Har du någon dröm/framtidsvision?

Post by Zoidar »

Santina wrote: 22 Apr 2024, 23:47 Det är tanken att man ska göra det. Men om man är sjukskriven eller arbetslös finns inget utrymme att utmäta några pengar. Jag lever på 8000kr i månaden just nu. Det är 3000 under existensminimum för mig.
Får man fråga vem som betalar det? Får du boendet betalt?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 696
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Har du någon dröm/framtidsvision?

Post by Santina »

Zoidar wrote: 23 Apr 2024, 00:02
Santina wrote: 22 Apr 2024, 23:47 Det är tanken att man ska göra det. Men om man är sjukskriven eller arbetslös finns inget utrymme att utmäta några pengar. Jag lever på 8000kr i månaden just nu. Det är 3000 under existensminimum för mig.
Får man fråga vem som betalar det? Får du boendet betalt?
Nej, jag har aktivitetsstöd (Försäkringskassan) på 8000 som ska räcka till hyra och alla andra omkostnader. Svårt att få det att gå runt. Skulderna stryks efter fem år med skuldsanering oavsett om man betalat eller inte.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23361
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Har du någon dröm/framtidsvision?

Post by Zoidar »

Kan du inte få bostadstillägg? 8000kr går ju knappt leva på.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 58465
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Har du någon dröm/framtidsvision?

Post by Nissegossen »

8000 kr är knapert
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37078
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Har du någon dröm/framtidsvision?

Post by Geta »

Santina,

Hur lång tid har du kvar på din skuldsanering?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply