Ålderspension efter sjukersättning

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
femfemman
Litiummedlem
Posts: 328
Joined: 30 Dec 2023, 12:08

Ålderspension efter sjukersättning

Post by femfemman »

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/p ... marta-tips

Någon som har Aftonbladet Plus (kostar pengar) ? Skulle vara intressant att se vad Aftonbladet har att komma med. :)
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37080
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ålderspension efter sjukersättning

Post by Geta »

Kan inte läsa Aftonbladet men det blev ingen skillnad på ålderspensionen och sjukersättningen för mig.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Ålderspension efter sjukersättning

Post by Safir »

Kopierade det som verkade viktigast:
Sjukersättningen är pensionsgrundande. Men de belopp man får tillgodoräkna sig ligger långt under taket för den pensionsgrundande inkomsten. Att leva på sjukersättning några år i slutet av arbetslivet kommer med andra ord att märkas på pensionen, men det behöver inte få en fullt så negativ effekt som man skulle kunna befara.

Det beror bland annat på att de flesta kollektivavtal har försäkringar som gör att den som får sjukersättning även får tillgodoräkna sig tjänstepension.
Missvisande prognoser

För den som får sjukersättning kan det vara bra att känna till att pensionsprognoserna ofta blir ordentligt missvisande, åtminstone om man har varit helt eller delvis borta från arbetsmarknaden i flera år. Det beror på att uppgifterna om den pensionsgrundande inkomsten för den som uppbär sjukersättningen inte rapporteras på riktigt samma sätt som för löntagare. För att få en mer rättvisande prognos får man därför kontakta Minpension eller Pensionsmyndigheten.

Man kan ta ut både full pension och full sjukersättning samtidigt. Det här motiveras med att sjukersättningen är något man får istället för lön, och lön kan man ju ta ut samtidigt som man lyfter pension. Det är dock inte att rekommendera eftersom ett tidigt uttag alltid påverkar pensionen negativt.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37080
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ålderspension efter sjukersättning

Post by Geta »

Jag har inte gjort något tidigt uttag på ålderspensionen. Man kan ju annars få extra mycket pengar de första fem åren men jag siktar in mig på att leva länge.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply