psykiatrin har gjort mig superberoende av benzo

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

killet08
Magnesiummedlem
Posts: 27
Joined: 17 Dec 2023, 08:23

psykiatrin har gjort mig superberoende av benzo

Post by killet08 »

jag har fått benzo alltså iktrorovil av psykiatrin mot epelepsi 2 tabletter morgon och 2 kvällen. Sedan slutade jag och sålde till en annan 8 st och då började mitt huvud få tremor och röra sig ofrivilligt och spänna i nacka och hals och jag började få fruktansvärd ångest, kunde inte sova, mådde illa, mindes tråkiga saker och fick tillbaka dessa när de mrätke detta.

När jag bytte avdelning så bestämde jag mig med läkaren att ta bort alla medeciner men att iktorovilen skullle trappas ner försiktigt och efter ett tag började samma känningar komma tillbaka med tiden blev det så outhärdligt att jag hotade med självmord och allt möjligt men läkarna sa att det är narkotiskaklassat och att jag inte skulle få dessa. När jag tokade mig tillräckligt så fick jag till slut dessa.

Alltså iktorovil fungerar som en blandning av etc då dn försämrar minnet vilket är postivt för mig, den fungerar som lugnade, sömn, muskelavslappnande, alkhol, smärtstillande, ångestdämpande, amfetamin då det gör mig lugn men amfetamin gör en spidad men inte om man är rätt person och bäst av allt den tar bort de känningar och skador man fått av neuroleptika som man haft i 21 år och fått trauman och tremor som påverkar sömn, social närvaro osv. Men förutom att den tar bort neuroleptikans skadeeffekter så uppkommer värre när man slutar av själva benzot. Jag försökte ringa beroendekliniken för att rådgöra med de hur man slutar med dessa medeciner utan att drabbas av cpskador som bl.a tremor men de har inget svar.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36880
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: psykiatrin har gjort mig superberoende av benzo

Post by memphis »

Om man gör någon beroende av narkotiska medel så får man mycket makt över den personen. Just sayin'.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37125
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: psykiatrin har gjort mig superberoende av benzo

Post by Geta »

Tänker på Sture Bergvall på Säter.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4300
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: psykiatrin har gjort mig superberoende av benzo

Post by yrväder »

Inte så får man medicin mot epilepsi i psykvården inte.
Och där slutar man läsa.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8234
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: psykiatrin har gjort mig superberoende av benzo

Post by Richard »

Jag har käkat 4 mg Iktorivil i ca 20 år, för 3 år sen lyckades jag halvera dosen till 2 mg på egen hand. Men jag är fortfarande beroende. Men det var mitt eget fel, eftersom det började med att jag missbrukade illegal benzo.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37125
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: psykiatrin har gjort mig superberoende av benzo

Post by Geta »

Epilepsimedicin ordineras för mera än för epilepsi.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23393
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: psykiatrin har gjort mig superberoende av benzo

Post by Zoidar »

Richard wrote: 26 Apr 2024, 05:41 Jag har käkat 4 mg Iktorivil i ca 20 år, för 3 år sen lyckades jag halvera dosen till 2 mg på egen hand. Men jag är fortfarande beroende. Men det var mitt eget fel, eftersom det började med att jag missbrukade illegal benzo.
Ger det någon effekt när man haft den så länge?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8234
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: psykiatrin har gjort mig superberoende av benzo

Post by Richard »

Zoidar wrote: 26 Apr 2024, 09:47
Richard wrote: 26 Apr 2024, 05:41 Jag har käkat 4 mg Iktorivil i ca 20 år, för 3 år sen lyckades jag halvera dosen till 2 mg på egen hand. Men jag är fortfarande beroende. Men det var mitt eget fel, eftersom det började med att jag missbrukade illegal benzo.
Ger det någon effekt när man haft den så länge?
Ja, Ikrorivil brukar inte ge toleransökning så som de flesta andra benzo gör. Jag märker ju att om jag inte tar den så får jag panik, som lägger sig om jag ta r den då.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4300
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: psykiatrin har gjort mig superberoende av benzo

Post by yrväder »

givetvis är jag medveten om att medicin kan behandla mer än en åkomma det jag menar är att psykiatrin inte skriver ut medicinen Iktorivil mot epilepsi utan då handlar det om en annan åkomma om det är de som föreskriver.

Och sen tror jag inte att det är läkare som gör dig beroende av benzo utan de håller sig nog till ordination som inte bejakar det.

Det är du själv som tar mer än du ska och det kan vara benzo såväl som smärtlindrande.

Nu tar jag inte någon benzo medicin längre och svårt att sluta var det inte även om jag haft den under åtskilliga år.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13265
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: psykiatrin har gjort mig superberoende av benzo

Post by amandara »

Min läkare var först: totalt nej till alkohol. Men han är samtidigt totalt nej till benzo. Nu fattar han att folk dricker alkohol. Vad ska man annars ta sig till? Det ena leder till det andra.
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6581
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: psykiatrin har gjort mig superberoende av benzo

Post by Hercules723 »

Geta wrote: 26 Apr 2024, 09:44 Epilepsimedicin ordineras för mera än för epilepsi.
Cosmos har nämnt att epilepsimedicin vara ”aktiverande”.. det är vad jag minns 🤷🏻‍♂️
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37125
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: psykiatrin har gjort mig superberoende av benzo

Post by Geta »

Min kusin har fått epilepsimedicin utan att ha epilepsi.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply