Att skriva är en lisa för själen

Hur jag själv har lyckats må bättre. Publicera här, så kanske du får Nobelpriset!

Moderator: Moderator 1

User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21163
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Att skriva är en lisa för själen

Post by MsTibbs »

Jag har skrivit dagbok sen klass 3 i skolan! Min snuttefilt och goda minne!
In a world where you can be anything, be kind.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36024
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Att skriva är en lisa för själen

Post by Geta »

Jag skriver också dagbok men har inte gjort det så länge. Vill veta vart
dagarna tagit vägen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Leakim97
Rodiummedlem
Posts: 24767
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Att skriva är en lisa för själen

Post by Leakim97 »

Att skriva är som terapi. Skonsamt för själen :)
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Att skriva är en lisa för själen

Post by Cosmos »

Fantasio wrote: 12 May 2022, 19:00 "Min lilla fru har kulmage, en sladdrig sak som förfular hennes kropp. Därför har jag infört ett träningsprogram till henne. Hon får springa av sig på baksidan av huset med strypkoppel så jag kan reglera farten. Blir hon för långsam drar jag i kopplet och kan även klatscha till henne på gumpen. Sedan får hon göra sit-ups varje morgon och kväll. Mage på kvinnor är motbjudande. Dessutom har hon celluliter och de får jag kanske accpetera, för det har inte hjälpt att dra ned på maten, de är fortfarande kvar. Det kanske är för att jag låter henne smaka människomat varannan, var tredje dag, som hon svällt upp. Får jag inte bukt med hennes kulmage så har jag i alla fall gjort vad jag kunnat. Lilla frugan behöver inte vara perfekt på alla sätt och vis, men hon får inte gå ned sig totalt. Lite klass vill jag ha på hennes gula lilla kropp."
Vem skrattar åt detta? Så har du citerat fel, så här ska det låta:
"Man vill bli älskad, i brist på detta beundrad, i brist på detta fruktad, i brist på detta avskydd och föraktad,
man vill ingiva människorna något slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst.” - Hjalmar Söderberg

Själv tycker jag att man ska vända lite på ordningen. ..."man vill bli älskad, i brist på detta beundrad, i brist på detta avskydd och föraktad, i brist på detta fruktad..."

Vad känner du när du skriver sådana här texter? Det låter som du är jävligt förbannad! Gör något kreativt som inte är destruktivt.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Att skriva är en lisa för själen

Post by Fantasio »

Klockan var 20 över tio i morse när jag anlände till Systembolaget. Jag kom ut med åtta starköl på 6% och tittade mig omkring. Ingen ur törstiga gänget var där, så jag fick ta upp telefonen och ringa några på måfå. Jag fick napp och gick till Hörsalsparken där ett gäng redan samlats. Där var Viggar'n, Mannen med det illröda ansiktet, Mannen med militärkepsen, Skäggiga mannen och några till. Jag blev hjärtligt välkomnad och slog mig ned på en parkbänk. Den första ölen smakade ljuvligt, bara synd att man inte kan köpa dem kylda på systemet. Men byxvarm öl funkar det med, jag är så van. Jodå, Mannen med det illröda ansiktet satte sig vid en buske och bajsade, precis som vanligt. Vinden blåste åt fel håll, så jag fick några saftig ångor i lungorna. Blä! Men han kan inte klandras, då han är bostadslös och ej har tillgång till toalett. Nåja, jag var kvar i flera timmar tills törsten tog överhand. Det blev att gå en vända till Systembolaget igen, men tyvärr fick jag inte handla mer av den fascistoida personalen. Nåja, åtta starköl om dagen klarar jag mig på i nödfall.

MVH/Hasse Promille
Last edited by Fantasio on 30 Aug 2022, 17:23, edited 1 time in total.
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12931
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Att skriva är en lisa för själen

Post by amandara »

Bra skrivet.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36024
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Att skriva är en lisa för själen

Post by Geta »

Den här gången var det inte något kvinnofientligt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12931
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Att skriva är en lisa för själen

Post by amandara »

Jag bor nära Hela människan som är ett ställe dit utslagna på olika sätt går och får lunch och hänger. Hela människan är drivet i kristen regi och det är volontärer som jobbar där så vitt jag vet.

Det här gänget som är där ser man i stora parken och utanför systemet och strögandes i stan. 3 st hänger ofta här i mitt hus, 2 av dems mamma bor här. De spottar och ritar i hissen och häver ut kaffe på väggarna och är påtända mellan varven.

Nu tror jag de fått någorlunda ordning på sig för det har lugnat ner sig i huset. Jag fastnade i hissen för att en av dem våldsamt slet i hissdörren när hissen hade gått iväg. De röker och slänger fimpar och häller ut kaffe i trapphuset och de hänger just i den trappavsatsen där jag och Loppan går när vi ska ner till farsan. Ibland har de sovit där och ibland ligger där mat som Loppan såklart vill kasta sig över.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Att skriva är en lisa för själen

Post by Fantasio »

Nästa vecka fyller jag hela 54 år. Jösses, jag har blivit gubbe och det för flera år sedan. Eftersom jag ät en ensam man kommer jag inte att bli uppmärksammad. Jag ligger snäppet under herr Hörsels popularitet. Han fick åtminstone en gäst (mig) när han fyllde i förrgår. Det blir ingen tårta, inga presenter, inga gratulationer. Nåja, bara så jag har pengar till att köpa dryck på Systembolaget så är jag något sånär nöjd. Ha den äran på dig, X, ska du ha. Och skål och välkommen till kalaset ska du vara. Ännu ett år närmare döden. Vem behöver uppvaktning? Vem behöver vänner? Inte jag. Fast ibland så...
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Att skriva är en lisa för själen

Post by Fantasio »

Det blir att skriva lite på bloggen. Jag mår dåligt just nu.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 57017
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Att skriva är en lisa för själen

Post by Nissegossen »

Att du mår dåligt är för att du väljer att tänka på fel saker, avbryt och börja på en ny tankekedja när du märker att det inte går åt rätt håll med tankarna. Man kan faktiskt välja vad man vill tänka på och mata hjärnan med. Bryt tankekedjan direkt när du märker fel inmatning och börja om. Börja i det lilla gå till köket öppna kylskåpet se om du hittar något gott där. Eller bara ta en kopp kaffe. Börja tänka på annat, det hjälper.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Att skriva är en lisa för själen

Post by Fantasio »

Tack för dina tips, Nissegossen.
Post Reply