Paranoia

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36597
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Paranoia

Post by Geta »

Folk köper vita bilar för att smälta in i mängden. Det är få som
vågar ha färggranna bilar.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Paranoia

Post by Cosmos »

Min första bil var röd, den sålde jag till en kompis som blev bestulen på den. Sedan hade jag en midnattsblå Volvo som var den dröm att köra tills den gick sönder. Därefter hade jag en mörkblå Mitchubisci, även den en mycket bra bil Men den körde jag in i skogen så den blev bara skrot. Så hade jag en riktig rishög, vit, den gick också sönder. Därefter blev det en ny mörkblå Mitsubishi som inte gick igenom besiktningen och vars batteri laddade ur gång på gång. Så senast en silverfärgad Renault vars batteri laddade ur hela tiden och jag orkade/kunde inte komma iväg till en verkstad för att hitta felet. Är nu trött på bilar, men skulle jag vinna en så skulle jag ta emot den.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18401
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Paranoia

Post by Krokus »

Cosmos,

Är du tillräckligt rörlig i nacken för att kunna köra? Jag tänker på dolda vinkeln.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Paranoia

Post by Cosmos »

Det blir ett sent svar.

Jag misstänker att jag får svårt att kolla bakåt. Har inte testat att köra sedan operationen i slutet av februari. Jag saknar bil men ekonomiskt skulle det bli för betungande.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Paranoia

Post by Mosbrickan »

Yup. Som värst: Installerade fem övervakningskameror hemma efter att jag varit jagad av en bombman. Patrullerade tomten några gånger per kväll, alldeles kallsvettig och med en puls som höll på att spränga huvudet. Jäkla tur man inte stötte på någon!

Normalfallet: grannen mitt emot är av ondo. Organisation på jobbet försöker avsätta mig. Starkt misstänksam mot servicebilar inom elteknik och nätverksteknik. Är det mörkt och jag har bil bakom så stannar jag och släpper förbi, för att vara säker på att den inte följer efter.

Men inget konstant läge, går i vågor. Alltid i samband med hög stress
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Paranoia

Post by Mosbrickan »

Känner ofta att någon tittar på mig i skogen. Måste sluta använda min gröna neonfärgade jacka. Inte optimalt om man vill smälta in och "försvinna"
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12542
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Paranoia

Post by zoegas »

Just because you're paranoid doesn't mean they aren't out to get you.
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Paranoia

Post by Mosbrickan »

zoegas wrote: 11 Mar 2022, 19:33 Just because you're paranoid doesn't mean they aren't out to get you.
Sant. Det finns en film med Patrick Stewart där alla tror att han är svårt sjuk i paranoia, sedan visar det sig att han faktiskt är förföljd. Skulle vilja se den igen, men minns inte vad den heter.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5454
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Paranoia

Post by Koi »

Mycket stress. Över kriget. Folk säger jag är paranoid.

Jag blev spanad på och förföljd i centrum. Av ett gäng killar i övre tonåren. Var helt säker på att de skulle råna mig. Överlistade dem. Ringde polisen. De gjorde inget.

Jag kan inte använda vissa ord. För de blir sanning. Problematiskt då jag spelar WordFeud med några vänner.

Jag är stressad. Vad händer om medicinen inte kan levereras? Jag kommer kuta runt på gatorna och leda folk till frälsning, om jag faller i samma fälla som tidigare psykoser.

Jag blir nog helt värdelös i totalförsvaret. Oavsett vad jag ska göra. Om jag blir helt tossig igen.

Vill verkligen inte bli inlagd igen. Har tid hos min sjuksyrra för sprutan nästa vecka. Undrar om jag ens vågar säga nåt om det här…

Drar ner persienner. Känner mig iakttagen.

De sköt in hos grannen förra veckan. Är skitnojig nu av olika orsaker. Bla en misshandel jag såg. Utanför porten. Förmer än en månad sedan. Tänk om de skjuter in hos mig också!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paranoia

Post by Fantasio »

Räknas det som paranoia att tro att det man har i sitt kylskåp är förgiftat? Vet att många lider av den vanföreställningen (?).
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Paranoia

Post by Mosbrickan »

Fantasio wrote: 17 Mar 2022, 19:29 Räknas det som paranoia att tro att det man har i sitt kylskåp är förgiftat? Vet att många lider av den vanföreställningen (?).
När jag var nygift för 20 år sedan så var jag i början rätt säker på att hustrun hyvlade kassava på min mat. Men jag blev aldrig sjuk på något relaterat sätt, så jag slog det ur hågen.

Blir du sjuk av maten Fantasio, eller varför tror du att den är förgiftad?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paranoia

Post by Fantasio »

Mosbrickan wrote: 17 Mar 2022, 23:36
Fantasio wrote: 17 Mar 2022, 19:29 Räknas det som paranoia att tro att det man har i sitt kylskåp är förgiftat? Vet att många lider av den vanföreställningen (?).
När jag var nygift för 20 år sedan så var jag i början rätt säker på att hustrun hyvlade kassava på min mat. Men jag blev aldrig sjuk på något relaterat sätt, så jag slog det ur hågen.

Blir du sjuk av maten Fantasio, eller varför tror du att den är förgiftad?
Det var den andra februari efter mina föräldrars gravsättning jag i dåligt psykiskt skick gick till Systembolaget och köpte mig en flaska whisky. Bara fick för mig att den var förgiftad efter några klunkar. Har hänt att jag matvägrat på psyket, men fick tvinga mig att få i mig något litet i alla fall.

Kassava var jag tvungen att googla upp. Hur tog din fru faktumet att du trodde dig bli förgiftad?
Post Reply