Paranoia

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1714
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Paranoia

Post by Inwatto »

Ser att den här tråden saknar definition av paranoia:

paranoia, intensiva känslor och tankar relaterade till förföljelse, hot, eller konspiration; den vanligaste formen av vanföreställning.
Källa: NE.se

Jag kan tänka mig att i en psykos, kan lite hälsosam misstänksamhet bli till olidlig rädsla. En känsla av att vara motarbetad eller i livsfara. Fantasin skenar och uppfattas som sanning. Klart jobbigt att bli av med, men medicin hjälper, det vet jag av egen erfarenhet.
User avatar
wasp
Ruteniummedlem
Posts: 7844
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Paranoia

Post by wasp »

Det här är ingen paranoia: Hade krogmaffian efter mig när jag bodde i ett segregerat miljonprogram 1998-2004! Inte kul alls och gå o vara döskraj under 2 års tid.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paranoia

Post by Fantasio »

Jag hade paranoida tendenser på väg hem från mötesplatsen. Det gjorde att jag ingen snabbmat handlade, jag gick raka vägen hem och la mig på sängen. Om jag bara visst vad som utlöser paranoian. Det börjar med en obehagskänsla.
Leakim97
Rodiummedlem
Posts: 24689
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Paranoia

Post by Leakim97 »

Ibland får jag en obehagskänsla. Det känns som att jag är iaktagen och övervakad. Det är en stark rädslakänsla. Jag vet om att så inte är fallet men jag får inte bort känslan ändå. Lite jobbigt. Tur jag har psykos medicinen annars skulle det vara värre :s
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Paranoia

Post by Mosbrickan »

Åkte till sjukhuset för bokad sömnapné-undersökning igår. Hade en svart Volvo-SUV bakom mig som låg på ett konstant avstånd på 200-300 meter under en längre tid. Märker helt klart att paranoian börjar komma krypande. Blev lättad när den fortsatte rakt fram där jag svängde av.

Inte full paranoia som den kan vara när den visar hela sitt fula tryne, men ändå ett litet obehag och kanske ett varsel?
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Paranoia

Post by Mosbrickan »

Idag startade TVn av sig själv, och jag fick ett SMS trots att inget SIM-kort finns i telefonen. Det har jag tagit ut för att jag vill vara i fred.

Hur är det ens möjligt?
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1714
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Paranoia

Post by Inwatto »

Mosbrickan wrote: 18 Jan 2023, 17:26 Idag startade TVn av sig själv, och jag fick ett SMS trots att inget SIM-kort finns i telefonen. Det har jag tagit ut för att jag vill vara i fred.

Hur är det ens möjligt?
Du fick kanske ett iMessage om du har en iPhone. De levereras om telefonen är kopplad till Wifi och du är inloggad med Apple-Id.
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Paranoia

Post by Mosbrickan »

Inwatto wrote: 18 Jan 2023, 17:28
Mosbrickan wrote: 18 Jan 2023, 17:26 Idag startade TVn av sig själv, och jag fick ett SMS trots att inget SIM-kort finns i telefonen. Det har jag tagit ut för att jag vill vara i fred.

Hur är det ens möjligt?
Du fick kanske ett iMessage om du har en iPhone. De levereras om telefonen är kopplad till Wifi och du är inloggad med Apple-Id.
Hej Inwatto!

Nej, ingen iPhone - men kanske funkar Android på samma sätt? Har några olika appar. Kanske har det gått genom någon av dem. Det är nog så det är. Allt har nog en enkel förklaring. Tack!
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10327
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Paranoia

Post by mrsearlgray »

Asså jag hatar verkligen detta, var och handla med mamma för en stund sen, ser en gubbe i affären och jag ser honom hela tiden, får tanken att han är där för att förfölja och spionera på mig åt staten. försökte undvika honom men bara fortsatte att se honom. trodde han skulle vänta på mig utanför kassan men det gjorde han ju såklart inte och nu när jag är hemma så tänker jag att dom hackat datorn och spionerar på mig. men jag gör ju liksom inget olagligt alls? så jag vet att det är en puckad tanke men samtidigt så är jag rädd och kan inte släppa det. hatar verkligen andra människor, eller nej, jag hatar mina tankar om andra människor och rädslan kring dom snarare....
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Miika
Hafniummedlem
Posts: 9093
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Paranoia

Post by Miika »

mrsearlgray wrote: 08 Feb 2023, 15:41 Asså jag hatar verkligen detta, var och handla med mamma för en stund sen, ser en gubbe i affären och jag ser honom hela tiden, får tanken att han är där för att förfölja och spionera på mig åt staten. försökte undvika honom men bara fortsatte att se honom. trodde han skulle vänta på mig utanför kassan men det gjorde han ju såklart inte och nu när jag är hemma så tänker jag att dom hackat datorn och spionerar på mig. men jag gör ju liksom inget olagligt alls? så jag vet att det är en puckad tanke men samtidigt så är jag rädd och kan inte släppa det. hatar verkligen andra människor, eller nej, jag hatar mina tankar om andra människor och rädslan kring dom snarare....
Jag förstår hur du tänker men du kan vara lugn, inget illa kommer hända dig, bara dina tankar som spökar <3
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10327
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Paranoia

Post by mrsearlgray »

Miika wrote: 08 Feb 2023, 15:51
mrsearlgray wrote: 08 Feb 2023, 15:41 Asså jag hatar verkligen detta, var och handla med mamma för en stund sen, ser en gubbe i affären och jag ser honom hela tiden, får tanken att han är där för att förfölja och spionera på mig åt staten. försökte undvika honom men bara fortsatte att se honom. trodde han skulle vänta på mig utanför kassan men det gjorde han ju såklart inte och nu när jag är hemma så tänker jag att dom hackat datorn och spionerar på mig. men jag gör ju liksom inget olagligt alls? så jag vet att det är en puckad tanke men samtidigt så är jag rädd och kan inte släppa det. hatar verkligen andra människor, eller nej, jag hatar mina tankar om andra människor och rädslan kring dom snarare....
Jag förstår hur du tänker men du kan vara lugn, inget illa kommer hända dig, bara dina tankar som spökar <3
tack <3 jo jag vet, har tagit några ångestdämpande och gjort en kopp te. vet ju att det är puckat men känslan är så stark...
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Miika
Hafniummedlem
Posts: 9093
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Paranoia

Post by Miika »

Se till att du sover ordentligt i natt, ta gärna något att sova på. Ha på radion i låg volym. Så skulle jag göra
Post Reply