Längden på prodromalfas och remission

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Längden på prodromalfas och remission

Post by Nobel »

Finns något samband mellan längden på prodromalfasen och vägen till lyckad remission?

Min prodromalfas varade i 4-6 månader och jag har kunnat nå remission med antipsykotika.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Längden på prodromalfas och remission

Post by Geta »

Vet inget om det. Är det så att ett snabbt insjuknande innebär bättre
prognos?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Längden på prodromalfas och remission

Post by Klankedinken »

Geta wrote: 09 Jul 2021, 19:07 Vet inget om det. Är det så att ett snabbt insjuknande innebär bättre
prognos?
Det stämmer Geta! Ju kortare prodromal fas destu bättre utgångsläge för sjukdomen! Har du fått en drogutlöst psykos räcker det med medicin i några månader tills det släpper.. Det tror jag är sant.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Längden på prodromalfas och remission

Post by Geta »

Reaktiv psykos har bättre prognos, då man vet vad det var som orsakade psykosen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Längden på prodromalfas och remission

Post by Klankedinken »

Du är ganska kortfattad.. Det du säger är ju sant men jag anar en viss sorg bakom det.. Kanske en fundering om varför det blev som det blev... Det är jag skyldig till. Har lagt mycket tid på att funderar över det dom hänt i mitt liv..
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Längden på prodromalfas och remission

Post by Geta »

Min schizofreni smög sig på mig. Kan inte komma på något direkt som var utlösande.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Längden på prodromalfas och remission

Post by Klankedinken »

Mig med.. men till slut hade jag svårt att kontrollera mig.. Saker blev alldeles för svårhanterat och till slut isolerade jag mig.. Då var det självbevarelsedriften som tvingade mig till att gå till läkare... Kort därefter blev jag akut inlagd på slutenvården.. Kommer ihåg att jag inte hade så mycket ångest på ytan men dom sa att jag var väldigt ångestdriven!
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Längden på prodromalfas och remission

Post by Leakim97 »

Nobel wrote: 09 Jul 2021, 18:54 Finns något samband mellan längden på prodromalfasen och vägen till lyckad remission?

Min prodromalfas varade i 4-6 månader och jag har kunnat nå remission med antipsykotika.
Du har lyckats nå remission med antipsykotisk medicin. Med remission menar du att du är frisk, alltså inte har symtom överhuvudtaget?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Längden på prodromalfas och remission

Post by Geta »

Min prodromolfas pågick i 2 år. Nu efter 50 år anses jag vara i remission.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Längden på prodromalfas och remission

Post by Leakim97 »

Geta wrote: 01 Aug 2022, 17:05 Min prodromolfas pågick i 2 år. Nu efter 50 år anses jag vara i remission.
Remission. Menas det med att man inte har några symtom av sjukdomen? Att man är återställd? Eller delvis remission
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Längden på prodromalfas och remission

Post by Geta »

Med remission menas att man inte har några symtom, när man tar medicin.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Längden på prodromalfas och remission

Post by Leakim97 »

Ok då förstår jag. Jag är nästintill helt i remission när det kommer till positiva symtom

Negativa och kognitiva har jag kvar
Post Reply