Tråden om hundar

Moderator: Moderator 1

User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36584
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tråden om hundar

Post by memphis »

Idag fick jag vända och ta en annan väg med hundarna. En hund som är opålitlig var nämligen lös vid en rastplats. Hundens matte hade inte uppsikt över läget, hon satt förmodligen bakom vindskyddet och solade. Det irriterar mig alltid när hundägare inte har fullt ansvar över vad deras hundar gör. Man måste ha stenkoll på läget om hunden ska vara lös en stund. Särskilt hundar som denna.

Jag vill helt enkelt inte att min hund blir biten. Hon tror så gott om alla, och så vill jag att det ska förbli.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36584
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tråden om hundar

Post by memphis »

CHOCKHÖJNING AV HUNDFÖRSÄKRINGEN I ÅR IGEN.

Det är hemskt vad dyra hundförsäkringar hat blivit nuförtiden. Min försäkring kostar nu 550kr i månaden. Men jag höjde självrisken lite (2600kr) nu, och priset blev då 398kr. Det är ändå svindyrt!!!

Anledningen säger försäkringsbolagen är kraftigt ökade veterinärkostnader för dem. Folk tar nu sin jycke till doktorn i en annan utsträckning än tidigare. Dessutom har veterinärvård blivit dyrare.

Så tänk på det. Om du tar hunden till veterinären för varenda liten oro som kommer upp så stiger kostnaden inte bara för dig, utan för alla som har hund. Det finns rådgivning online som man kan använda sig av. Och telefonrådgivning också. Då slipper man ta hunden till veterinären i onödan.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36584
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tråden om hundar

Post by memphis »

Såg en extremt fet hund som satt bunden utanför affären idag. Jag tyckte så synd om den. För att bli så fet måste han matas väldigt mycket. Det är faktiskt djurplågeri att ge hunden så mycket mat att den blir sin dubbla storlek.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36584
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tråden om hundar

Post by memphis »

Min hund har fått fukteksem på halsen. Tror det beror på att hon badar varje dag, och då blir halsbandet blött lång tid efteråt. Nu får hon gå utan halsband inomhus, och jag har smörjt fläcken med hydrokortison.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36584
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tråden om hundar

Post by memphis »

Eksemet ser nu mycket bra ut . Tvättar med klorhexidinskum och smörjer med hydrokortison två ggr per dygn. Det som är synd nu är att min hund inte får bada. Hon älskar ju det. Så fort eksemet har läkt kan hon bada igen, bara jag tar av henne halsbandet när vi kommer hem.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18525
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Tråden om hundar

Post by Krokus »

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vete ... d-i-sommar
Sommaren är här och det betyder att hundägare kan få lite mer att tänka på.
Algförgiftningar, ormbett och värmeslag är bara några av sakerna att vara uppmärksam på.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36584
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tråden om hundar

Post by memphis »

Och fästingjävlarna!

Jag kommer att behandla min hund mot fästingar innan vi åker söderut. Och själv kommer jag att vara vaccinerad mot TBE.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36584
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tråden om hundar

Post by memphis »

Min mammas hund blev attackerad av en schäfer i förrgår. Som tur var hade min mamma ett tillhygge i handen, ett sorts måttband, och slog schäfern i huvudet innan den hann bita ihop käkarna över hennes hunds rygg. Så det gick bra. Men jag har länge varit orolig över den där schäfern och nu hände det.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18525
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Tråden om hundar

Post by Krokus »

https://sverigesradio.se/artikel/jatter ... -av-hundar
På Grans naturbruksgymnasium i Öjebyn har man under en längre tid haft problem med att ett stort antal råttor intagit skolans ladugård.

Nu tar man hjälp av specialtränade hundar för att råda bot på de oönskade ockupanterna.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36584
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tråden om hundar

Post by memphis »

Det jobbet hade min förra hund älskat! Hon var en passionerad sorkjägare.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4291
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Tråden om hundar

Post by yrväder »

Har beställt tid till min hund idag för ultraljud av hjärta så att han kan sättas in på medicin. Blir i slutet på november i Lund där han kommer att komma till en hjärt veterinär.
Får vänta till november kosta mig 3460 kr i går för konsultation av hund och katt.
Blir inget handlat över nätet denna månad. Katten är försäkrad, så där ska jag väl få tillbaka en del. Hunden har jag ingen på hade tecknat en men då blåsljud upptäcktes vid förra besöket på kliniken i byn och försäkringen tecknades efter gäller den inte för allergi och hjärta. Den hade inte börjat gälla tecknat nyligen så jag sa upp den tjänar ingenting till. En 5000 kr får jag nog ha till november därför ska jag inte ha nåt extra att betala utöver det vanliga. Avlivning är inget alternativ trots att han är 14 det är gott gry i han och han har några år till kvar.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36584
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tråden om hundar

Post by memphis »

Vad fint att du tar väl hand om din gamla hund, Yrväder. Önskar er lycka till. Man blir ju bara mer och mer fäst vid hunden ju äldre den blir.

Min hund är frisk för närvarande. Jag upptäckte att hon hade en knöl på ryggen för ett tag sen, och var orolig för det. Hade just bestämt mig för att få den kollad av en veterinär, men samma kväll märkte jag att mammas hund sniffade mycket på min hunds rygg. Då har knölen som jag kände utvecklats till en sprucken böld. Är så glad och tacksam över att det bara var en böld, och inte cancer!

Bölden tömde sig självt, men den fick lite hjälp på traven av mina fingrar. Nu har den helt torkat ihop och det är bara en skorpa kvar.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply