Empati?

Hälsa eller testa funktioner.

Moderator: Moderator 1

Pimedishere

Empati?

Post by Pimedishere »

Vad definierar du vad empati är för något?

Empati för mej är att man kan minska lidandet för en annan människa. Men det är ett ständigt pågående arbete.


Analysera fritt!
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18755
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Empati?

Post by Krokus »

https://leoeid.se/3-olika-typer-av-empatiker/

Det finns olika nivåer av empati. Själv har jag svårt att förstå på vilken nivå jag är på.

Jag är en problemlösare, som vill fly från det jobbiga. Jag kommer med tips som ingen vill ha, för att de ska slippa lida. Egentligen borde jag "tagga ner" en hel del. Bry mig mindre. Ingen tackar mig vid utbrändhet.

Det är väl som när flygplan kraschar, ta på syrgasmasken på dig själv först, hjälp sedan andra.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Empati?

Post by Klankedinken »

Krokus wrote: 20 Jul 2021, 10:41 https://leoeid.se/3-olika-typer-av-empatiker/

Det finns olika nivåer av empati. Själv har jag svårt att förstå på vilken nivå jag är på.

Jag är en problemlösare, som vill fly från det jobbiga. Jag kommer med tips som ingen vill ha, för att de ska slippa lida. Egentligen borde jag "tagga ner" en hel del. Bry mig mindre. Ingen tackar mig vid utbrändhet.

Det är väl som när flygplan kraschar, ta på syrgasmasken på dig själv först, hjälp sedan andra.
Tycker detta var bra information.. Att kunna välja när man är empatisk eller inte är att sträva efter.. Ofta kan jag komma hem från affären och ha snappat upp känslor från andra.. Det är lite utömande och jag är inte så bra på att blockera ut andra!
Utöver det vill jag säga att man kan hamna i de tre nivåerna beroendes på vem det är... Det är som att man har en rustning som det ibland kommer igenom på.. Det hela går ut på att vara distansierad och att ha kognitiv empati snarare en affektiv empati.. Affektiv empati kan bli väldigt jobbigt om man känner med allas elände.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37036
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Empati?

Post by memphis »

Nu blir jag nyfiken på vilka de två/ tre nivåerna av empati är?Jag gillar tydliga analyser av sådant här. För mig är empati att vara intill och bredvid en annan människa när hon har det svårt m.m. Inte att " tycka synd om" utan mera vara där och säga " jag vet". Gäller naturligtvis även djur även om djur är generellt dåliga på medkänsla.

Är det nån skillnad på empati och medkänsla undrar jag? Eller är det två namn för samma sak?
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18755
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Empati?

Post by Krokus »

Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Pimedishere

Re: Empati?

Post by Pimedishere »

Empati för mej är att minska lidandet på olika sätt. Medkänsla är när man känner någons lidande som det vore ens eget att "känna med" som på "medkänsla". Sedan har vi även inlevelse och det fattar jag inte vad det är. Vilket jag tror dom flesta psykotiska människor har svårt att förstå
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37036
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Empati?

Post by memphis »

Den buddhistiska mästaren Kamalashila har sagt OM MEDKÄNSLA:

Alla levande varelser vill vara lyckliga och slippa olycka. Begrunda djupt att det i detta tillvarons kretslopp, som saknar början, inte finns en enda levande varelse som inte varit min vän och släkting hundratals gånger.
Eftersom det därför inte finns någon grund för att känna affektion för vissa och avsky för andra vill jag utveckla ett jämnmodigt sinnelag gentemot alla levande varelser.
Börja meditationen över jämnmod med att tänka på en människa som du känner dig neutral inför och se sedan på människor som är dina vänner respektive fiender.

När sinnet har utvecklat jämnmod gentemot alla levande varelser, meditera då över kärleksfull vänlighet. Bevattna det mentala flödet med den kärleksfulla vänlighetens vatten och vårda det såsom du skulle vårda ett stycke bördig jord. När MEDKÄNSLANS FRÖ är sått i ett sådant sinne kommer det snabbt att gro på ett riktigt och fulländat vis. När du har bevattnat sinnesflödet med kärleksfull vänlighet, meditera då över MEDKÄNSLA.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13315
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Empati?

Post by amandara »

Word!
Pimedishere

Re: Empati?

Post by Pimedishere »

Jag tror du Memphis har alldeles för höga tankar om mej eller om din omgivning. Jag kommer aldrig kunna leva upp till dina höga ideal. Tror det är ett fåtal svennar som gör det. Vi är inga lärlingar till någon helig andligt upplyst läromästare.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37036
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Empati?

Post by memphis »

Det är aldrig fel att ha höga ideal. Om man siktar mot stjärnorna kan man nå trädtopparna. Jag tror att det är bra att ha nån sorts ideal att sträva mot.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Pimedishere

Re: Empati?

Post by Pimedishere »

memphis wrote: 24 Jul 2021, 15:22 Det är aldrig fel att ha höga ideal. Om man siktar mot stjärnorna kan man nå trädtopparna. Jag tror att det är bra att ha nån sorts ideal att sträva mot.
Jag hjälper utsatta djur. Sedan går jag till mötesplatsen för hemlösa, narkomaner osv. Plockar upp ungdomar lyssnar på dom. Har alltid gjort det. Många har ringt och tackat mej att dom lever med utbildning, karriär och familj och allting. För jag tog tiden som krävdes. Och pratade om konsekvenserna. Hört många sorgliga berättelser om dom och deras nära och kära. Lyssnat på dom. Alla säger likadant även äldre nedgångna narkomaner att jag har hjälpt dom att förstå att dom kan få ett helt annat liv. Och jag tror på det. För jag har sett det med mina egna ögon.
User avatar
Moderator 1
Magnesiummedlem
Posts: 28
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Empati?

Post by Moderator 1 »

Pimedishere wrote: 25 Jul 2021, 01:49 ...
Tänk på vad du skriver Pimedishere. Vissa av dina meddelanden kan upplevas hotfulla. Därför har tre av dina meddelanden tagits bort.

Mod1
Locked