Allas lika värde...

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Allas lika värde...

Post by Cosmos »

Finns det något mer förvanskat och PK än frasen "allas lika värde"? Är det någon som vet vad det betyder vid det här laget?

Det ska tydligen vara inledningen till FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, men det stämmer inte. Den lyder:

"All human beings are born free and equal in dignity and rights".

"Allas lika värde" är en lagomversion som inte ska reta någon men det är precis vad det gör! Mig t ex.

Begreppet stämmer inte och det vet alla. En vän är mer värd än en ovän. Mina barn är mer värda än dina, min flickvän är mer värd än Joe Biden etc. Och var inte Moder Theresa eller Gandhi mer värda än Hitler? Är inte Stefan Löfven mer värd än Anders Eklund och Breivik?

Detta påhittade uttryck är ett sätt att hålla oss på mattan och inte våga kritisera t ex det faktum att invandrare är betydligt mer brottsbelastade än svenskar och att den ökande otryggheten är en effekt av den höga invandringen. Så fort någon nämner en antydan till detta, t ex Ulf Kristersson, får han sitta i stupstock och förklaras bryta mot just "allas lika värde". Rasist, javisst.

Reaktioner?
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38697
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Allas lika värde...

Post by Geta »

Det är en felöversättning till svenska. Originalet handlar om värdighet.

Det är ungefär som barnkonventionen. Ska man nu skydda barnen som
skjuter eller barnen som blir skjutna.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Allas lika värde...

Post by Cosmos »

Ja, barnkonventionen är väl nu svensk lag till på köpet?
Egentligen är allt bara på låtsas.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 61083
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Allas lika värde...

Post by Nissegossen »

Cosmos wrote: 20 Jul 2021, 17:01 Finns det något mer förvanskat och PK än frasen "allas lika värde"? Är det någon som vet vad det betyder vid det här laget?

Det ska tydligen vara inledningen till FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, men det stämmer inte. Den lyder:

"All human beings are born free and equal in dignity and rights".

"Allas lika värde" är en lagomversion som inte ska reta någon men det är precis vad det gör! Mig t ex.

Begreppet stämmer inte och det vet alla. En vän är mer värd än en ovän. Mina barn är mer värda än dina, min flickvän är mer värd än Joe Biden etc. Och var inte Moder Theresa eller Gandhi mer värda än Hitler? Är inte Stefan Löfven mer värd än Anders Eklund och Breivik?

Detta påhittade uttryck är ett sätt att hålla oss på mattan och inte våga kritisera t ex det faktum att invandrare är betydligt mer brottsbelastade än svenskar och att den ökande otryggheten är en effekt av den höga invandringen. Så fort någon nämner en antydan till detta, t ex Ulf Kristersson, får han sitta i stupstock och förklaras bryta mot just "allas lika värde". Rasist, javisst.

Reaktioner?
Vänd dig till Bibeln den talar om att älska sin fiende och göra lika mot alla människor, som Gud, han låter sin sol gå upp över både onda och goda och Jesus intention är att vi skall göra lika mot alla, oavsett ond eller god. Där talas om lika värde. En själs värde är lika stort vems själ det än gäller.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19370
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Allas lika värde...

Post by Krokus »

Någon sa att Ulf Kristersson är rasist eftersom han har adopterat barn utomlands ifrån.

Edit: jag minns fel!
https://www.magasinetparagraf.se/nyhete ... 3O8FOxNP6Q
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38697
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Allas lika värde...

Post by Geta »

Ulf Kristersson har sagt att invandringen har blivit en belastning. Det finns
väl en viss sanning i det.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19370
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Allas lika värde...

Post by Krokus »

Geta wrote: 20 Jul 2021, 17:26 Ulf Kristersson har sagt att invandringen har blivit en belastning. Det finns
väl en viss sanning i det.
Menas ekonomisk belastning, eller är invandring belastning på andra sätt, enligt Ulf K? Eller vill han plocka röster från SD?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38697
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Allas lika värde...

Post by Geta »

Har inte hört hur Ulf Kristersson har benat ut belastningen. Ekonomiskt är det
en belastning, då cirka 700 000 invandrare inte försörjer sig själv. Dessutom är
brottsstatistiken bland invandrare skrämmande. Moderaterna,
Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna spelar på samma
spelplan nu. Så jag tror inte att det är för att locka röster från SD.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Allas lika värde...

Post by Cosmos »

Nissegossen:

Javisst säger Bibeln så. Men i Sverige sysslar man inte med vidskepelse som kristendom (=ironi). För den barmhärtige samariten var den skadade juden lika skadad som om det vore en skadad samarit. Men det är inte säkert om den skadade juden gått till attack mot samariten och sett honom som en fiende.

Jesus var förvisso rättvis och behandlade alla lika. Men han gick till angrepp mot månglarna i templet då de vanhedrade Gud genom sin kommers. Och Guds vrede har angripit allt från bönder till rikesöner.

Men i Sverige tar man knappast Bibeln som någon sanningssägare och begreppet Allas lika värde ekar därför tomt ur den aspekten. Istället har det blivit ett redskap för att tysta människors protester mot uppenbara samhällsproblem.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38697
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Allas lika värde...

Post by Geta »

Nu klagas det på att Sverige inte är jämlikt, när invandrarnas barn
inte har tillgång till sommarhus.
Last edited by Geta on 20 Jul 2021, 18:25, edited 1 time in total.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Allas lika värde...

Post by Cosmos »

Geta wrote: 20 Jul 2021, 17:49 Har inte hört hur Ulf Kristersson har benat ut belastningen. Ekonomiskt är det
en belastning, då cirka 700 000 invandrare inte försörjer sig själv. Dessutom är
brottsstatistiken bland invandrare skrämmande. Moderaterna,
Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna spelar på samma
spelplan nu. Så jag tror inte att det är för att locka röster från SD.
Nej, nu hörde jag på Ekot att det permanenta uppehållstillståndet helt ska ersättas av tillfälliga sådana och att det blir svårt att få det permanent. Så långsamt börjar även Sverige likna andra länders system, t ex Danmark. SD har alltid föreslagit sådana regler.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19370
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Allas lika värde...

Post by Krokus »

Geta wrote: 20 Jul 2021, 17:49 Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna spelar på samma
spelplan nu. Så jag tror inte att det är för att locka röster från SD.
Om det blir detta block som vinner nästa val, tror jag nog att Ulf K hellre är statsminister än att han lämnar över ansvaret på Jimmie Åkesson. Så jo, jag tror nog att Ulf Kristersson vill ta röster från SD.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Post Reply