Hej jag behöver verkligen hjälp!

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

Lovesong
Aluminiummedlem
Posts: 34
Joined: 29 Jul 2021, 15:20

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Lovesong »

Krokus wrote: 31 Jul 2021, 16:04 Lovesong,

Image
Denna är från Internetmedicin.se och tyvärr står inte Invega med i listan.

En lista på vilken dos av Risperdal consta som motsvarar Xeplion.
Image



Doser på 4mg eller mindre av Risperdal motsvarar 25mg Risperdal consta.
Image


Mer info finns på fass.se
Tack Krokus!
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Klankedinken »

Tyckte du fick en väldigt hög dos xeplion till att börja med!
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4302
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by yrväder »

Tror det är sänkningen du reagerar på, har inte läst riktigt allt. Började problemen i samband med sänkning till 50mg, då ska det inte sänkas ytterligare, istället ska du kanske upp till 75 igen, du har inte haft problemen på 75 mg de kom på 50 mg .
Lovesong
Aluminiummedlem
Posts: 34
Joined: 29 Jul 2021, 15:20

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Lovesong »

yrväder wrote: 01 Aug 2021, 09:44 Tror det är sänkningen du reagerar på, har inte läst riktigt allt. Började problemen i samband med sänkning till 50mg, då ska det inte sänkas ytterligare, istället ska du kanske upp till 75 igen, du har inte haft problemen på 75 mg de kom på 50 mg .
Problemen kom redan från början men det smög sig på och blev värre med tiden. Hade kraftiga problem på 75 mg också. Det är sedan sänkte som det har blivit lite bättre. Även sedan fick akineton. Men står också att utsättningssymptom kan vara muskelvärk, stelhet, ofrivilliga rörelser och musksammandragningar. Så vet inte ännu vilket läge jag är i när dosen stabiliserats och gått med den ett tag.
Lovesong
Aluminiummedlem
Posts: 34
Joined: 29 Jul 2021, 15:20

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Lovesong »

Klankedinken wrote: 01 Aug 2021, 08:57 Tyckte du fick en väldigt hög dos xeplion till att börja med!
Ja det kändes så. Det var totalt overkill hade ingen livskvalitet överhuvudtaget första 2-3 månaderna.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Klankedinken »

Hur var det när du hade högsta dosen?
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4302
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by yrväder »

Alla börjar på 150 ml det är första injektionsdosen, sen ner till 100, osv.
Lovesong
Aluminiummedlem
Posts: 34
Joined: 29 Jul 2021, 15:20

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Lovesong »

Klankedinken wrote: 01 Aug 2021, 12:31 Hur var det när du hade högsta dosen?
Var som att vara instängd i en mardröm. Hade jätte mycket ångest och det kändes trångt för tankarna i huvudet. Sov 14-15 timmar per dag/natt ibland mer. Kognitivt var jag väldigt nedsatt och kunde bara göra det absolut nödvändigaste då allt tog sjukt mycket energi. Men var också i ett läge där psykosen behövde strypas ut så kunde börja jobba fram en bra verklighets bild igen att följa i ur och skur. Men har lovat mig själv att om det händer att får en till psykos så tar jag Olanzapin som akut medicin. Sen trappar jag ut den när ska lägga mig på en underhålls dos med något annat anti psykotiskt.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Klankedinken »

Hemskt, låter som du fått hästdoser av medicin!
Lovesong
Aluminiummedlem
Posts: 34
Joined: 29 Jul 2021, 15:20

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Lovesong »

yrväder wrote: 01 Aug 2021, 12:39 Alla börjar på 150 ml det är första injektionsdosen, sen ner till 100, osv.
Precis. :)

När man har stabiliserats från sin psykos kan man successivt börja gå mot en så liten dos som möjligt så får bästa tänkbara livskvalitet. Men det har äntligen kommit vetenskapliga bevis för hur man ska trappa ned anti psykotiska läkemedel. Det behöver ske med tålamod då hjärnan måste få vänja sig vid varje sänkning. Många som trappar ned gör det för fort och för stora steg åt gången. Då är sannolikheten stor att man chockar hjärnan för mycket och får ett helvete igen. Återinsjuknar i sin sjukdom osv.

Man kan säga vad man vill men de här medicinerna vi äter har en väldigt stor biverkningsprofil. Så att sträva efter att hitta en så liten dos som möjligt är rätt logiskt att man vill och det behöver läkarna lära sig att ta på allvar och stötta en i processen. Samtidigt får man väl vara tacksam att psykvården har gått framåt. För 20-30 år sedan var doserna som schitzofrena fick mycket större. Därmed också problemet av biverkningar på ett annat sätt. Min mamma fick 16 mg risperdal per dag för 20 år sedan inklusive andra mediciner. Jag fick 6 mg risperdal konverterat från xeplion som startdos.
Lovesong
Aluminiummedlem
Posts: 34
Joined: 29 Jul 2021, 15:20

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Lovesong »

Klankedinken wrote: 01 Aug 2021, 13:54 Hemskt, låter som du fått hästdoser av medicin!
Ja det var overkill för mig.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37263
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Geta »

Jag tar 1 mg risperdal per dygn. Har gjort det sedan 1998. Läkarna låter
mig göra det. Märker inga biverkningar.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply