Hej jag behöver verkligen hjälp!

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4302
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by yrväder »

Jag kan ibland tycka att det klagas för mycket på läkare och vård i allmänhet. Jag tror inte läkare medicinerar dig högre än nödvändigt, däremot kanske de kan vara överdrivet försiktiga när det kommer till att sänka med tanke på konsekvenserna som kan uppstå. Jag har 2017 slutat med neuroleptika efter många års användning, talade om för läkaren att så var fallet, mådde dåligt av den. Läkare satte in Quetiapin, men det paranoida hade satts igång, sen byggdes det på, Quetiapin noll effekt. När jag fick Xeplion räta det upp sig, det tar tid att komma ner i dos, och det är för din egen skull man tar det långsamt. Xeplion eller Paliperidon som jag tar nu är en väldigt bra medicin. Tar 3mg på morgonen och ämnar göra det livet ut.
Lovesong
Aluminiummedlem
Posts: 34
Joined: 29 Jul 2021, 15:20

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Lovesong »

yrväder wrote: 01 Aug 2021, 14:23 Jag kan ibland tycka att det klagas för mycket på läkare och vård i allmänhet. Jag tror inte läkare medicinerar dig högre än nödvändigt, däremot kanske de kan vara överdrivet försiktiga när det kommer till att sänka med tanke på konsekvenserna som kan uppstå. Jag har 2017 slutat med neuroleptika efter många års användning, talade om för läkaren att så var fallet, mådde dåligt av den. Läkare satte in Quetiapin, men det paranoida hade satts igång, sen byggdes det på, Quetiapin noll effekt. När jag fick Xeplion räta det upp sig, det tar tid att komma ner i dos, och det är för din egen skull man tar det långsamt. Xeplion eller Paliperidon som jag tar nu är en väldigt bra medicin. Tar 3mg på morgonen och ämnar göra det livet ut.
Va skönt att du kommit ner i en så låg dos. Du är jätte duktig verkligen. Jag märker att är väldigt med och klartänkt på denna dosen. Det är inte alls samma som när gick på högre doser. Det där tålamodet som du förklarar är ett måste att ha. Jag ångrar inte att fick den här medicinen och är tacksam att den finns så kunde strypa psykosen och bli såhär fungerande som är idag. Min plan är att hitta minsta möjliga dos att stå på bara som fungerar för mig som människa. Tror också att kommer behöva medicin livet ut.

Vi kämpar vidare <3
Lovesong
Aluminiummedlem
Posts: 34
Joined: 29 Jul 2021, 15:20

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Lovesong »

Geta wrote: 01 Aug 2021, 14:02 Jag tar 1 mg risperdal per dygn. Har gjort det sedan 1998. Läkarna låter
mig göra det. Märker inga biverkningar.
Glad för din skull att du klarar dig på så liten dos. :) Heja dig Geta! Tycker det verkar som många här inne har hittat en ganska liten dos och fungerar på det.
Lovesong
Aluminiummedlem
Posts: 34
Joined: 29 Jul 2021, 15:20

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Lovesong »

Vill bara flika in och berätta att mina biverkningar på kroppen har börjat försvinna mer för varje dag som går nu. Är så glad för det då älskar vad den här medicinen gör för mig i övrigt. Tror starkt på att 50mg Xeplion i månaden är min absoluta sweet spot. Tänker inte försöka utan medicin vill inte ta risken att rasera allt som har byggt upp. Därför är injektioner optimalt för mig, skulle aldrig klara att ta tabletter av denna medicinen då har någon form av hat kärlek till den. Skulle bli att laborerar med doseringar och allt vad det heter på egen hand.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4302
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by yrväder »

Skönt för dig, att biverkningarna börjar försvinna, och att du tänker bra. Det är en helt okej dos. Skyddar utan att inkränkta.
Lovesong
Aluminiummedlem
Posts: 34
Joined: 29 Jul 2021, 15:20

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Lovesong »

yrväder wrote: 02 Aug 2021, 19:03 Skönt för dig, att biverkningarna börjar försvinna, och att du tänker bra. Det är en helt okej dos. Skyddar utan att inkränkta.
Ja denna dosen verkar väldigt lovande för mig. Tror vi har samma dos om du har 3mg Paliperidon det är samma som 50mg xeplion. Ha en bra kväll... Mvh Robin
Post Reply