Hej jag behöver verkligen hjälp!

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8328
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by wasp »

Zoidar wrote: 31 Jul 2021, 02:23 Känns som medicinbyte låter klokt. Akineton är väl mer en reservlösning?
Ja och egentligen en gammal Parkinsonmedicin.
Lovesong
Aluminiummedlem
Posts: 34
Joined: 29 Jul 2021, 15:20

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Lovesong »

Vilken neuroleptika är snällast vad gäller biverkningar?

Japp ska se hur jag reagerar när det sänkts klart i kroppen om det kan försvinna med sänkningen och gått in mig ett tag på akinetonen. Hoppas på det bästa men kan inte hjälpa att har en del katastrof tankar när är såhär.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Klankedinken »

Ju svagare effekt mot psykos destu svagare biverkningar brukar det va.. Man kan se det med viktökning till exempel där clozapine och zyprexa ger mest ökning men samtidigt skyddar bäst mot psykos..

Abilify och Latuda har svagast effekt och ger neutral viktuppgång.
Sen är det väldigt individuellt vilka biverkningar man får. Själv får jag viktuppgång främst medans du verkar få extra pyramidiala biverkningar..

Men OM du har haft en kort psykos och det går över och du kan återgå till det vanliga så bör du bli fri från antipsykotika. Möjligen får du en lågdos som skydd?
Lovesong
Aluminiummedlem
Posts: 34
Joined: 29 Jul 2021, 15:20

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Lovesong »

Jag hör ju fortfarande röster så fri lär jag aldrig bli från det. Men har inga problem med mina röster. Har integrerat dom och har ett fint samspel med dom. Är noga med att trycka fram verkligheten och innehållet i mitt liv så rösterna fungerar med det. Blir bättre på det hela tiden dessutom så dom gynnar mig verkligen i livet. Därför klarar jag av väldigt mycket och är tacksam för det.

Ja precis ska se efter nu hur det går. I värsta fall får jag göra en till sänkning och se om har tolerans för biverkningar av det.

Så som har det nu får det inte vara. Kroppen är verkligen läskig nu. Så rädd om min hälsa så detta är en mardröm. Men vad jag fattat det som så är parkinsonism, muskelsammandragningar, muskel/skelett smärta, stelhet/låsningar och muskelspasmer inget som sätter sig permanent. Det ska tydligen försvinna när hittar rätt balans med hur mycket av mitt dopamin som kan blockeras.

Hoppas jag har rätt?
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Klankedinken »

Det som är "skador" efter neuroleptika eller sjukdom är att man får ofrivilliga rörelser i runga och ansikte. Vet inte vad det heter men stelhet etc bör ge mig sig när du hittat lämplig dos alternativt ett läkemedel som inte ger dig det!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37386
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Geta »

Tardiv dyskinesi kallas det när man får ofrivilliga rörelser. Det ser man
sällan idag som en biverkan. Haldol kunde ge det förr.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18799
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Krokus »

Lovesong wrote: 30 Jul 2021, 21:48 Vad jag fattat det som så motsvarar 50mg xeplion det samma som 3 mg invega som är samma som 1,5 mg risperdal. Eller är jag ute och cyklar? 75mg xeplion som tog senast för 39 dagar sedan är samma som 6mg invega och 3 mg risperdal? Är detta korrekt?
https://www.fass.se/m/produkt/200912100 ... tabproduct

Image

Angående ekvivalent dos mellan Invega och Risperdal är jag osäker. Men har jag förstått rätt att biverkningarna i form av stelhet m.m. kom efter sänkningen?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Lovesong
Aluminiummedlem
Posts: 34
Joined: 29 Jul 2021, 15:20

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Lovesong »

Alltså märkte att min kropp blev mycket känsligare för att kunna anstränga musklerna och lederna redan från början egentligen. Stelheten smög sig på och har fortsatt att bli värre. För 4-5 månader sedan började det bli fruktansvärt. Då kom en form av smärta med i bilden även om inte ansträngde mig. Av någon konstig för mig oförklarlig anledning blev det mycket värre runt under sänkningen till 75 mg. Men oavsett så klarade jag väldigt sparsamt med fysisk ansträngning innan det. Det är lite som att min kropp har nått något stadium där den är otroligt stel och det i sin tur orsakar mycket smärtor.

Är det någon mer som varit med om det här?

Yes, men något som är positivt är att min dos faktiskt halveras i blodet i så fall. Det är ändå rätt mycket. Från 6 mg invega om dagen till 3 känns som det kommer göra skillnad till slut. Man hoppas i alla fall. Sen akinetonen känner jag hjälper till viss del. Är rätt säker på att 3 mg invega är samma som 1,5 mg risperdal. Det räknas som en ganska liten dos va?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37386
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Geta »

Du får avvakta om smärtan ger med sig. Smärta är inte så vanlig biverkan.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Lovesong
Aluminiummedlem
Posts: 34
Joined: 29 Jul 2021, 15:20

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Lovesong »

Ska göra det. För är så jävla osugen på att göra en till sänkning inom närmaste tiden eller byta medicin eftersom den fungerar så bra med att hålla sjukdomsutbrott borta. Som det är nu för tiden så begränsar inte mina röster mitt liv överhuvudtaget. Dom finns där och har ett ansvar att hela tiden integrera dom med ”verkligheten” så att dom är hjälpsamma i själva livet. Men nu för tiden går det väldigt automatiskt. Mina röster och tankar jobbar med varandra helt enkelt, ja med mig rättare sagt.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Klankedinken »

Du kanske kan få smärtdämpande?
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18799
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Krokus »

Lovesong,

Image
Denna är från Internetmedicin.se och tyvärr står inte Invega med i listan.

En lista på vilken dos av Risperdal consta som motsvarar Xeplion.
Image



Doser på 4mg eller mindre av Risperdal motsvarar 25mg Risperdal consta.
Image


Mer info finns på fass.se
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Post Reply