Bästa vården, var finns den?

Skriv här vad du tycker.

Moderator: Moderator 1

Hyperlotta
Blymedlem
Posts: 14
Joined: 03 Aug 2021, 12:03

Bästa vården, var finns den?

Post by Hyperlotta »

Från en kompis, som vill.vara anonym:

"Jag är väldigt missnöjd med min psykvård och vill byta vårdgivare. Nu när jag väl ska byta, vill jag inte chansa utan få den bästa möjliga vården.

Är det någon som känner till bra psykiatrisk vård, helst i toppklass, i Sverige eller till och med utomlands? Jag har bipolär diagnos och har utmattningssyndrom sen 2019.

Jag tycker att min nuvarande mottagning inte lyssnar på mig. Dessutom: Utan att prata med mig om att jag skulle ha en ny dignos först, ändrade de min diagnos i mitt läkarintyg och skickat ut ändringen till försäkringskassan. De är urusla med andra ord."
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Bästa vården, var finns den?

Post by Klankedinken »

Har varit väldigt besviken på min vård de senaste åren. Jag "hade" en kontaktperson som sa att man skulle gå sin egen väg och klara sina egna problem.. Inte mycket till hjälp alltså.. Fördelen med det är att jag lärt mig massa saker på egen hand.

Bästa vården eller bland den bästa i Sverige finns att få i Uppsala!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36963
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Bästa vården, var finns den?

Post by Geta »

Har också hört att bästa psykiatrivården i Sverige finns i Uppsala.
Vår medlem Cosmos bor där och är aktiv i Hjärnkoll.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Hyperlotta
Blymedlem
Posts: 14
Joined: 03 Aug 2021, 12:03

Re: Bästa vården, var finns den?

Post by Hyperlotta »

Tack för snabbt svar.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36963
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Bästa vården, var finns den?

Post by Geta »

Kan man välja psykiatrisk vård var som helst i Sverige?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Bästa vården, var finns den?

Post by Klankedinken »

Tror man måste bo i kommunen..
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36963
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Bästa vården, var finns den?

Post by Geta »

Eller i regionen om det inte finns någon psykiatri i kommunen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Hyperlotta
Blymedlem
Posts: 14
Joined: 03 Aug 2021, 12:03

Re: Bästa vården, var finns den?

Post by Hyperlotta »

Man kan söka öppenvård var man vill i hela Sverige enligt 1177. Det krävs nog att man talar om för den mottagning msn tillhör att man vill byta till vårdenheten si och så i den staden, så journalerna kan skickas över.

Min kompis är så missnöjd med den psykiatriska enheten där hon bor, att hon inte vill.gå dit ellrr prata med läkaren som inte lyssnar. Hon behöver bli sjukskriven med jämna intervall till hon är frisk nog att börja jobba, och även få mediciner utskrivna.

Måste man verkligen bo där man söker vård? Vad händer om det skär sig med läkare/personal där man.bor, så mycket att kommunikationen blir obefintlig och man inte trivs?
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Bästa vården, var finns den?

Post by Klankedinken »

Hyperlotta wrote: 07 Aug 2021, 22:22 Man kan söka öppenvård var man vill i hela Sverige enligt 1177. Det krävs nog att man talar om för den mottagning msn tillhör att man vill byta till vårdenheten si och så i den staden, så journalerna kan skickas över.

Min kompis är så missnöjd med den psykiatriska enheten där hon bor, att hon inte vill.gå dit ellrr prata med läkaren som inte lyssnar. Hon behöver bli sjukskriven med jämna intervall till hon är frisk nog att börja jobba, och även få mediciner utskrivna.

Måste man verkligen bo där man söker vård? Vad händer om det skär sig med läkare/personal där man.bor, så mycket att kommunikationen blir obefintlig och man inte trivs?
Då får man nog fråga sig om det blir bättre vartän man flyr.. Försöka va lite bättre i kontakten med vården? Ofta så har dom med besvär med personal personlighetsstörning men det är bara något jag hört!
Hyperlotta
Blymedlem
Posts: 14
Joined: 03 Aug 2021, 12:03

Re: Bästa vården, var finns den?

Post by Hyperlotta »

Klankedinken wrote: 08 Aug 2021, 03:56
Hyperlotta wrote: 07 Aug 2021, 22:22 Man kan söka öppenvård var man vill i hela Sverige enligt 1177. Det krävs nog att man talar om för den mottagning msn tillhör att man vill byta till vårdenheten si och så i den staden, så journalerna kan skickas över.

Min kompis är så missnöjd med den psykiatriska enheten där hon bor, att hon inte vill.gå dit ellrr prata med läkaren som inte lyssnar. Hon behöver bli sjukskriven med jämna intervall till hon är frisk nog att börja jobba, och även få mediciner utskrivna.

Måste man verkligen bo där man söker vård? Vad händer om det skär sig med läkare/personal där man.bor, så mycket att kommunikationen blir obefintlig och man inte trivs?
Då får man nog fråga sig om det blir bättre vartän man flyr.. Försöka va lite bättre i kontakten med vården? Ofta så har dom med besvär med personal personlighetsstörning men det är bara något jag hört!
Jag tror att du kan ha rätt. Det är inte säkert att vården blir bättre någon annan stans. Jag tror att varje individ har en egen, personlig uppfattning av vården som inte stämmer med nån annans. Och varje person har "rätt" i att vården är dålig eller bra.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36963
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Bästa vården, var finns den?

Post by Geta »

Orsaken till att det inte klickar med psykiatrivården kan lika gärna bero
på patienten som sagt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Bästa vården, var finns den?

Post by Klankedinken »

Geta wrote: 08 Aug 2021, 08:56 Orsaken till att det inte klickar med psykiatrivården kan lika gärna bero
på patienten som sagt.
Det är lite så också att vården ska kunna ta hand om svåra typer.. Det ska va möjligt att va vård även om det är svårt.. Tror dom i vården är medvetna om det men samtidigt så är det största problemet när patienten i sej nekar vård.. Vid schizofreni innebär det att man vägrar ta medicin, blir psykotisk och hamnar på LPT.
Post Reply