Vi med Zypadhera

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Vi med Zypadhera

Post by Fantasio »

Jag tycker det är lite underligt att jag är den enda här med Zypadhera. Till och med på original-Viska var jag visst ensam med den. Jag ska få min injektion imorgon, då torsdagen är en röd dag. Sitta kvar i tre timmar är inget roligt, även fast vi får kaffe och macka. Jag har skött min medicinering prickfritt och ska ta upp slopad injektion och höjd Clozapine med min slöa kontaktperson.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22308
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vi med Zypadhera

Post by Zoidar »

Zypadheta är alltså Zyprexa i injektion?

Vilka antipsykotika har du? Zypadhera och Clozapine?
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vi med Zypadhera

Post by Fantasio »

Det stämmer på båda frågorna, Zoidar.
chillstorm
Kiselmedlem
Posts: 7
Joined: 16 May 2021, 11:08

Re: Vi med Zypadhera

Post by chillstorm »

Jag har också Zyphadera.

När jag var på Wemind kunde man gå efter 20 minuter efter man tagit sprutan.

Nu på en annan mottagning har de sagt att man ska vara där i 3 timmar efter. Men jag brukar smita efter 2. Ingen som har sagt något.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vi med Zypadhera

Post by Fantasio »

Visst är det drygt att sitta i tre timmar, chillstorm. Jag brukar smit kanske tio minuter tidigare.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vi med Zypadhera

Post by Fantasio »

Jag tror att minst en man, lite äldre, bara får injektion en gång i månaden. Sedan undrar jag om inte en yngre kille får sprutan varje vecka. Jag får den varannan vecka och det räcker för mig.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vi med Zypadhera

Post by Fantasio »

När jag hade Zyprexa så hade jag först tio, sedan tjugo milligram. Sprutan ligger på 405 milliliter. Vad motsvarar det i tablettform?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vi med Zypadhera

Post by Fantasio »

Hoppsan, jag missade min injektion idag. Jag vaknade vid elva och vill vara på mottagningen vid tio då medicinutdelningen sker. Jag hörde hur telefonen ringde, men jag vågade inte svara. Ringde min kp från mötesplatsen och denne svarade. Jag ska ta sprutan imorgon. Så drygt att sitta helt ensam i ett rum och glo. Jag kommer att gå ned på gården och blossa lite då och då.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vi med Zypadhera

Post by Fantasio »

Det vete tjyven om jag vågar gå och lägga mig i natt. Måste upp vid halv tio på morgonen och somnar jag är jag som en levande död när klockan ringer.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vi med Zypadhera

Post by Fantasio »

Det gick bra att gå upp och gå iväg och ta sprutan. Men det var väldigt tråkigt att sitta ensam i tre timmar efteråt.

Tydligen hade min kontaktperson och en annan kvinna med samma arbetsuppgifter varit hemma hos mig igår när jag uteblev från sprutgruppen. Men de hade inte min portkod. Det har de nu.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vi med Zypadhera

Post by Fantasio »

Tur att denna tråd finns, för jag blandar ihop veckorna. Ska alltså inte ta injektion denna vecka.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vi med Zypadhera

Post by Fantasio »

Jag har blivit ordentlig med att ta mina tabletter. Gäller bara att övertyga vården. Jag gillar inte att bli kallad lögnare, oavsett vem som säger det.
Post Reply