Vi med Zypadhera

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vi med Zypadhera

Post by Fantasio »

Jag ska framföra min önskan om att få slippa injektionerna. Tar hellre höjd dos Clozapine. Vården måst lita på mig att jag tar min medicin som jag ska. Det är astråkigt att sitta på mottagningen och glo i tre timmar.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vi med Zypadhera

Post by memphis »

Zypadhera verkar vara värdelöst på det viset. När jag tar abilify får jag gå hem direkt.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vi med Zypadhera

Post by Fantasio »

Vad bra, Memphis. Men den medicinen vill jag inte chans på att ta. Man kan ju gå upp i varv av den, jag vill ha sådant som sänker mig.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vi med Zypadhera

Post by Fantasio »

Usch för sprutdagen imorgon. Upp halv tio och traska ned på stan. När jag får gå därifrån blir det till mötesplatsen, jag hinner med kaffe med påtår innan fiket stänger halv tre.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vi med Zypadhera

Post by Fantasio »

Egentligen skulle jag få nästa injektion på torsdag, men det är ju en röd dag, trettondagen. Får ta den redan på onsdag. Hur ska jag komma ihåg det? Har skrivit "injektion" på en papperslapp och lagt i hallen.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vi med Zypadhera

Post by Fantasio »

Hur ska jag komma ihåg att ta min injektion imorgon? Har ställt klockan på väckning, men är osäker på om jag vaknar till. Jag har haft injektionen i kanske två år och har bara missat den en gång. Må imorgon inte bli andra gången.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vi med Zypadhera

Post by Fantasio »

På torsdag är det två veckor sedan senaste injektionen. Jag kommer att gå till mottagningen och vara där klockan tio. Kanske får jag Olanzapin för en vecka om jag ska få byta injektionsvecka. Hur ska jag komma ihåg att ställa klockan så jag vaknar?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vi med Zypadhera

Post by Fantasio »

Jag var på plats och sprutad och klar redan tio i tio på förmiddagen. Jag fick alltså inte byta vecka för injektionen. Det går faktiskt förvånansvärt bra att sitta (nästan) tre timmar och lyssna på radio. Som brukligt är fick vi kaffe och macka. Ost och jag tror skinka med två bitar röd paprika på. Men receptionen var tom, så det var ren tur att jag blev insläppt av en i personalen när jag varit ute och rökt.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vi med Zypadhera

Post by Fantasio »

Då var det snart dags för injektion igen. Har redan ställt klockan på ringning, vill inte försova mig. Jag känner ingen skillnad på att vara nysprutad eller som idag när det var ett tag sedan förra injektionen.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vi med Zypadhera

Post by Fantasio »

Jag vaknade innan klockan ringde. Lustigt, som om kroppen är inställd på att vakna vid rätt tid. Fick gå till apoteket och hämta Stesolid och lämna in dem till sjuksköterskan. Bra det, för då rök det kanske en kvart. Vi fick smörgås med ost och om det var kalkon på. Och kaffe.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vi med Zypadhera

Post by Fantasio »

Ärligt talat så märker jag inget försämrat mående när det börjar dra ihop sig till injektion. Tror jag är övermedicinerad. Man kan ju trilla dit i sjukdomen oavsett dos, skulle jag tro. Ska ta upp saken med SSK på torsdag. Jag vill stå på lägsta möjliga dos, precis som Nissegossen. Ha lite symptom, det kan jag ta.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vi med Zypadhera

Post by Fantasio »

Jag ska framföra min önskan om att få slippa sprutan och istället få höjd dos Clozapine. Jag har varit uppe på 700 milligram och tyckte jag mådde bra på den medicinen och den dosen. Det verkar inte spela någon roll vad för medicin jag får, jag blir inlagd minst en gång om året ändå. Jag önskar att vården lyssnar på mig och får klart för sig att det är sällan som jag glömmer medicinera.
Post Reply