Vi med Zypadhera

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vi med Zypadhera

Post by Fantasio »

Medicinutdelning och injektion sker mellan klockan tio och tolv. Jag var på plats tjugo i tio och två till i gruppen var före mig. Tio i tio var jag på plats i rummet vi sitter i. Jag var ute en gång och rökte och ringde på porttelefonen o blev insläppt. Åkte hissen upp med en anställd som släppte in mig på mottagningen. Tur det, för receptionisten var sjuk så jag hade inte kommit längre än till väntrummet. Kaffe serverades och vi fick varsin lingongrova med smör, ost, prickig korv och gurka på. Jag gick därifrån lite i förtid, det var för jobbigt att sitta i hela tre timmar.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vi med Zypadhera

Post by Fantasio »

På torsdag är det dags igen. Kommer att vara på mottagningen runt 20 i tio på morgonen. Så jäkla drygt att bara sitta där och glo. Jag uppskattar när personalen visar sig i rummet vi sitter, så man har någon att snacka med.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vi med Zypadhera

Post by Fantasio »

Nu på torsdag är det dags att bli stucken igen. Måste upp senast halv tio, jag är en sömngångare så dags. Jag måste komma ihåg att be om att få gå över helt på Clozapine. Kan tänka mig att bli insatt på 700 milligram, det har jag haft tidigare. Det är så drygt att sitta kvar i tre timmar och glo. Plus att jag behöver sovmorgon sju dar i veckan.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12558
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Vi med Zypadhera

Post by zoegas »

Vadå 3 timmar? Varför då?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vi med Zypadhera

Post by Fantasio »

Därför att man kan tuppa av av sprutan om medlet skulle frisättas för snabbt ur muskeln. Då får man åka upp till akuten och sova. Jättetråkigt att vara kvar så länge på mottagningen.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vi med Zypadhera

Post by Fantasio »

Medicinutdelning är det mellan tio och tolv på förmiddagen. Jag var där kvart i tio och fick komma in. Men två deltagare hade redan fått injektionen när jag fått min, så de kunde gå hem tidigare. Tydligen går det bra att komma innan tio.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vi med Zypadhera

Post by Fantasio »

Jag måste komma ihåg att be om att få sluta med Zypadhera. Jag vill stå på ett antipsykotikum, inte två. Höjd dos Clozapine kan jag gå med på, det är inga problem.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12558
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Vi med Zypadhera

Post by zoegas »

Jag vägra spruta. Det var på tapeten. Jag vägrar gå dit helt och hållet. Sköter min sjukdom själv.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vi med Zypadhera

Post by Klankedinken »

zoegas wrote: 01 May 2022, 11:34 Jag vägra spruta. Det var på tapeten. Jag vägrar gå dit helt och hållet. Sköter min sjukdom själv.
Zoegas? Vad är din befintliga diagnos?
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12558
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Vi med Zypadhera

Post by zoegas »

Klankedinken wrote: 01 May 2022, 11:47
zoegas wrote: 01 May 2022, 11:34 Jag vägra spruta. Det var på tapeten. Jag vägrar gå dit helt och hållet. Sköter min sjukdom själv.
Zoegas? Vad är din befintliga diagnos?
Hahaha.

Paranoid schizofreni
Lätt autistisk
Schizotyp personlighetsstörning
Psykisk beteendestörning
Ospecificerad ångeststörning
Split (Att jag har sexuella känslor för min mamma???!!)
Post traumatisk stress
Komplext postraumatiskt stress syndrom
Undvikande
Konflikträdd
Vanföreställningsfar
Sexualisering
Isoleringstendens
Depression
Panikångest
Dissociativ identitetsstörning
Depersonalisation
Derealisation
Social fobi
Agorafobi
Polymorf psykos
Sexuell störning
Substansbrukssyndrom
Paranoid
Introvert


Jag har säkert glömt några. Efter 20 år hos psykiatrin. Och flera år hos psykolog. Har ingen förklarat för mig vad dessa saker innebär. Eller gett mig något råd hur jag ska hantera något av detta här, (sant inte ett ord).

Den enda medicinen jag har nu är Lyrica. Och jag har ingen kontakt med psykiatrin längre.

Det är något som inte stämmer ...
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13097
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vi med Zypadhera

Post by amandara »

Jag har minimal kontakt med psykiatrin och dess avknoppningar numer. Läk en gång om året. Men min kp ringde häromdagen och han är bra att ha att göra med så vi bestämde en tid. Vi pratar mest om träning. Men en gång i halvåret är lagom. Jag sköter min sjukdom själv numer, och är - som jag tror - optimalt medicinerad, efter 22 år av trial and error.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vi med Zypadhera

Post by Klankedinken »

Jag har inte prata med en läkare på ett tag.. tror inte du har alla diagnoser i manualen zoegas..

Jag har en diagnos.
Post Reply