Arbetsträniing

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

Luusje
Niobmedlem
Posts: 287
Joined: 24 Jul 2021, 22:50

Arbetsträniing

Post by Luusje »

Ville höra med er:
Jag har arbetstränat i 5 veckor nu, 2 timmar om dagen. Jobbet är mest med djuren på en gård som har fritidshemmet, daglig verksamhet och korttidsboende. Tror arbetet passar mig egentligen och det är inte jättestor skilnad med hemma då jag också har höns och kaniner. På stället gör jag verkligen mitt bästa och det fungerar helt ok.
Men så fort jag lämnar jobbet och cyklar hem kommer ångesten, overklig känsla som om alla/allt kan anfalla mig och känner mig grådfärdigt. Hemma irriterat och fullt i huvudet. Ljudet låter för starkt.

Jag har jättesvårt att berätta hur jag mår. Men jag vågar verkligen inte gå upp i tid. När räcker det med arbetsträning. Kan de tvinga dig att höja tills man blir psykotisk på riktigt? De på fk och af undrade om jag kunde fråga läkaren om mer medicin, men det vill jag inte heller. Jag fungerade sista två år bra på de mediciner jag har, då var jag sjukskriven på heltid. Själv tycker jag det inte är rimligt att behöva höja mediciner för att kunna jobba, med de biverkningarna som medicinerna ändå har.

Hur gjorde ni med arbetsträning?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38229
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Arbetsträniing

Post by Geta »

Om du är van vid att vara fri och utan krav, kan jag förstå att arbetsträning ger ångest.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Luusje
Niobmedlem
Posts: 287
Joined: 24 Jul 2021, 22:50

Re: Arbetsträniing

Post by Luusje »

Nej, kanske inte så konstigt. .Men menar du att det vore bra att gå med på att gå upp i tid? Eller ta mer medicin?
User avatar
Inwatto
Silvermedlem
Posts: 1837
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Arbetsträniing

Post by Inwatto »

Jag har hört att den låga dos Abilify jag har, inte skulle räcka om jag skulle arbeta. Så, det är skillnad på hur mycket medicin man kan behöva om man går hemma eller man arbetar.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19175
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Arbetsträniing

Post by Krokus »

Skulle du kunna prova att gå ner i tid med arbetsträningen? Att du får ångest ser jag som en varning. Kroppen och knoppen som säger ifrån.

FK brukar tyvärr vara rätt hårda. Har du varit i kontakt med Personligt ombud?
https://personligtombud.se/
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38229
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Arbetsträniing

Post by Geta »

Ja, det är ångestfritt att gå hemma. Ångesten följer med arbetet.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Luusje
Niobmedlem
Posts: 287
Joined: 24 Jul 2021, 22:50

Re: Arbetsträniing

Post by Luusje »

Krokus wrote: 15 Aug 2021, 21:02 Skulle du kunna prova att gå ner i tid med arbetsträningen? Att du får ångest ser jag som en varning. Kroppen och knoppen som säger ifrån.

FK brukar tyvärr vara rätt hårda. Har du varit i kontakt med Personligt ombud?
https://personligtombud.se/
De säger att 25% är minsta steg och jo, de är rätt hårda. Och jag känner att de snabbt vill gå upp till 50%. Kollade liite på din länk. Låter intressant, alldrig tänkt på personlig ombud. Har du kontakt med en personlig ombud? Vill du berätta lite hur det går till?
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Arbetsträniing

Post by Klankedinken »

Jag började på daglig verksamhet i februari. Då hade jag 3 timmar 3 dagar i veckan. Det fungerade bra och nu har jag fått ändra på föreställningar om mig själv. Mycket själajobb och nu orkar jag lite mer och är inte sådär känslig som du beskriver när jag går hem och är hemma..

I början gjorde jag som sagt 3 timmar och sen kom jag hem och låg i soffan och hade tankar i huvudet som "snurrade" jag fick fundera mycket på de krav jag satte på mig själv och vad som var rimligt på daglig verksamhet.. Målet är att kunna jobba 75% utan att jag blir påverkad av det men eftersom jag "också" varit sjukskriven så länge så är det en anpassning jag måste göra!

Dom på verksamheten beskriver det som att man behöver lära sig hur det funkar och att det blir lättare med tiden!
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19175
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Arbetsträniing

Post by Krokus »

Luusje wrote: 15 Aug 2021, 21:27 Har du kontakt med en personlig ombud? Vill du berätta lite hur det går till?
Tidigare har jag haft kontakt med personligt ombud, och de har hjälpt mig formulera brev/överklagan till Försäkringskassan. Personligt ombud står på din sida i kampen mot Försäkringskassan, om jag har förstått rätt.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Luusje
Niobmedlem
Posts: 287
Joined: 24 Jul 2021, 22:50

Re: Arbetsträniing

Post by Luusje »

Tack kånkedinken. Att höra din berättelse är hoppgivande. Och Krokus, ska se, låter bra med personlig ombud.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5459
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Arbetsträniing

Post by Koi »

Arbetsträna. Februari. 2,5 vecka. Bom. Inlagd.

Arbetsträna 3 veckor. Juli Augusti. Sjukskriven igen 100%.

Sjukskriven sen november.

Jobbat 25%
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3383
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Arbetsträniing

Post by Nobel »

Började med att arbetsträna på 50%. Det gick bra, och så småningom övergick arbetsträningen till en anställning med lönebidrag på 50%.

Det har varit motigt, men har bestämt mig för att klara det och så har jag gjort. Har tur med att medicinerna fungerar bra så klarar av stressen det innebär att bo själv och att klara av ett jobb. Skulle vilja gå upp i 100%-ig sysselsättning. Man kan ju drömma att med hårt arbete ska det gå. Försöker vara optimistisk
'cause the freak inside controls my mind
Post Reply