Heart scan (coronary calcium scan)

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23543
Joined: 10 May 2021, 16:12

Heart scan (coronary calcium scan)

Post by Zoidar »

Någon som gjort en Heart scan (coronary calcium scan)?

Det heter väl CT-undersökning (av kranskärlen) på svenska.

Tänkte det skulle vara intressant att göra sådan undersökning. Undrar var man kan vända sig. Det är ett tillförlitligt sätt att se att kärlen är friska. Man kan ju t.ex. ha bra kolesterolvärden och ändå ha lagringar i kärlen.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37029
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Heart scan (coronary calcium scan)

Post by memphis »

Svensk offentlig sjukvård erbjuder nog inte det om man inte har några symptom. Du får nog vända dig till en privat klinik.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23543
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Heart scan (coronary calcium scan)

Post by Zoidar »

memphis wrote: 15 Aug 2021, 19:38 Svensk offentlig sjukvård erbjuder nog inte det om man inte har några symptom. Du får nog vända dig till en privat klinik.
Jo det är jag ganska säker på. Man får bekosta kalaset själv. :geek:
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23543
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Heart scan (coronary calcium scan)

Post by Zoidar »

Kontaktade Werlabs, de har tydligen inte den undersökningen. Får söka vidare, om jag nu vill.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Post Reply