Min favoritmat

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Sätt ugnen på 200°. Strimla kasslern. Skala potatis, morot, lök och vitlök. Skiva potatis och morot. Strimla löken och finhacka vitlöken. Dela, kärna ur och strimla paprikan. Fräs lök, vitlök och paprika i smör i en stekpanna. Blanda alla ingredienser och lägg i en ugnssäker form, ca 20x30 cm. Häll över grädden och tillaga i nedre delen av ugnen ca 30 min. Strö över osten och gratinera ytterligare ca 30 min. Servera gärna med sallad.

Superenkelt och säkert väldigt gott.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Pepparbiff minns jag att min mamma gjorde ibland, tror främst på söndagar. Tror vi hade pommes frites till det, men kan missminna mig. Supergott kött, bland den godaste kötträtt jag ätit.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23178
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Min favoritmat

Post by Zoidar »

När jag var 12-ish och var på Kanarieöarna åt jag pepparstek ute varje kväll.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Åh, vilken lyx, Zoidar. Det är ju festmat.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23178
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Min favoritmat

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 23 Oct 2022, 23:55 Åh, vilken lyx, Zoidar. Det är ju festmat.
Jag, vet! Sen fick vi en drink efter maten. Dock ej alkoholhaltig till oss barn.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Zoidar wrote: 23 Oct 2022, 23:57
Fantasio wrote: 23 Oct 2022, 23:55 Åh, vilken lyx, Zoidar. Det är ju festmat.
Jag, vet! Sen fick vi en drink efter maten. Dock ej alkoholhaltig till oss barn.
Är det 90-tal vi pratar? Maten var billigare än i Sverige antar jag.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23178
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Min favoritmat

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 24 Oct 2022, 00:00 Är det 90-tal vi pratar? Maten var billigare än i Sverige antar jag.
Ja, det var i början på 90-talet.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12619
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Min favoritmat

Post by zoegas »

Pepparbiff är Tournedo, den tjocka delen på en ox-filet. Och så brutalt med svartpeppar på. Det är ändå inte så starkt som det ser ut? Sjukt gott.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Jag har säkert postat detta tidigare i tråden, men kör i så fall en gång till; Jag är svag för hasselbackspotatis, vilket är en smidig rätt att tillaga. Till det stekta färska champinjoner och en rejäl köttbit. Lite grönt till också, som tomat, gurka och isbergssallad. Jösses Amalia vad hungrig jag är.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Kyckling är jag väldigt svag för. Vanligt stekt eller friterat. Förut låg Amercian Fried Chicken i närheten av där jag bor och då köpte jag en hink med godsaker därifrån. En fritös som ej använder olja, hur kan resultatet bli friterad kyckling? Är det bara att lägga in filéerna och slå på maskinen? Är det något jag saknar i min stad är det Kentucky fried chicken, men den skulle väl hamna vid ett externt köpcentrum som allt annat.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Jag tycker mycket om potatis, en råvara som man kan göra mycket gott av. Koka, tärna och steka tillsammans med rikligt med gul lök. Falukorv passar bra att ha till. Det händer något med potatisen när man har den i en stekpanna även fast det inte blir någon stekyta att tala om.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Tyvärr tog mamma med sig sitt recept på kladdsallad i graven. Men tror att basen är densamma som i potatissallad. Majonnäs, senap och mjölk och blanda ihop de ingredienserna. Strimla isbergssallad och ha på. Finhackad tomat ska det väl vara i också. Den måste jag försöka mig på om jag nu kommer igång med matlagningen igen.
Post Reply