Min favoritmat

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Min favoritmat

Post by amandara »

Jag ser fram emot att göra indisk kikärtsgryta imorgon. Hoppas att jag orkar
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22938
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Min favoritmat

Post by Zoidar »

amandara wrote: 20 Feb 2023, 16:18 Jag ser fram emot att göra indisk kikärtsgryta imorgon. Hoppas att jag orkar
Låter gott det där!
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36680
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Min favoritmat

Post by Geta »

Kikärtsgryta brukar jag göra. Den är kryddig och god.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Min favoritmat

Post by amandara »

Japp det är smarrans.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Imorgon blir det att handla kött och steka tillsamman med svampen jag har hemma redan. Äter det i övermorgon, då med pommes frites till.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

"Med skalet kvar får potatisen extra krisp!" Så står det om klyftpotatis. Men är det inte som att äta en apelsin med skalet på? Är det skal på färdig klyftpotatis?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Tyvärr tog jag aldrig receptet på mammas kladdsallad, men jag tror det är nästan samma recept som geggan i potatissallad. Som barn var jag väldigt svår med maten, men lärde mig att uppskatta mammas sallad. Vet inte om man ska ha i olja i den eller inte.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Någon gång ska jag testa att varva pasta (al dente) med kassler. Har kanske färska champinjoner i också och avslutar med en skvätt grädde och riven ost. Har ugnen på 225 grader i en tjugo minuter, det borde göra susen. Tänkte skära kasslern i strimlor och inte försteka den. Är det en dålig idé?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Jagf säger som katten Gustaf: lasagne, det är grejer, det. Men lite för mycket balt för mig som jag mår just nu. Köttfärsen steker jag med samma kryddning och tid som vanlig köttfärssås. Sedan ska de 500 gram jag oftast köper ner i en stor kastrull och pulversås och vatten ska tillsättas och allt röras runt. Sedan ska köttfärsen varvas med pastaplattor och jag tror det ska vara ost längst upp. Lite för jobbigt för mig. Men ack så gott. Till lasagne vill jag ha slanggurka av någon anledning.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12563
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Min favoritmat

Post by zoegas »

Fantasio wrote: 03 Aug 2023, 22:43 Jagf säger som katten Gustaf: lasagne, det är grejer, det. Men lite för mycket balt för mig som jag mår just nu. Köttfärsen steker jag med samma kryddning och tid som vanlig köttfärssås. Sedan ska de 500 gram jag oftast köper ner i en stor kastrull och pulversås och vatten ska tillsättas och allt röras runt. Sedan ska köttfärsen varvas med pastaplattor och jag tror det ska vara ost längst upp. Lite för jobbigt för mig. Men ack så gott. Till lasagne vill jag ha slanggurka av någon anledning.
Där ska varvas med ostsås mellan plattorna.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

zoegas wrote: 04 Aug 2023, 07:49
Fantasio wrote: 03 Aug 2023, 22:43 Jagf säger som katten Gustaf: lasagne, det är grejer, det. Men lite för mycket balt för mig som jag mår just nu. Köttfärsen steker jag med samma kryddning och tid som vanlig köttfärssås. Sedan ska de 500 gram jag oftast köper ner i en stor kastrull och pulversås och vatten ska tillsättas och allt röras runt. Sedan ska köttfärsen varvas med pastaplattor och jag tror det ska vara ost längst upp. Lite för jobbigt för mig. Men ack så gott. Till lasagne vill jag ha slanggurka av någon anledning.
Där ska varvas med ostsås mellan plattorna.
Okej, jag förstår. Det är säkert tio år sedan jag gjorde lasagne med tillbehör (pastaplattor och luversås), så har glömt bort hur man gjorde.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Smörgåstårta är det många som gillar. Jag med, men inte med ägg i. Tycker du att smörgåstårta är värt pengarna? För det är rätt dyrt. Jag vill ha med skinka på om jag nu ska äta det.
Post Reply