Min favoritmat

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36932
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Min favoritmat

Post by Geta »

Smörgåstårtorna på mitt Ica är inte så goda.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Mamma och pappa köpte sig en styck räkbomb när de levde och hade hälsan. Tror den var dyr.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Jag måste slå ett slag för potatiskaka. Den köpte min syster åt mig som varm eller kyld rätt. Har ingen aning om hur man gör, men det är bara en enkel Googling bort. Den rätten var banne mig den godaste jag ätit. I alla fall om man bara räknar in färdigmat.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Husmanskost är svårslaget och köttfärslimpa är en klassisk svensk rätt. Hittade ett enkelt recept:

Sätt ugnen på 200°.
Låt ströbröd och mjölk svälla i 5 minuter i en bunke.
Skala och finhacka lök och vitlök. Fräs löken mjuk i smör-&rapsolja i en stekpanna.
Blanda ägg, tomatpuré, kryddor, stekt lök och färs i bunken med ströbrödet, rör till en slät färs. Forma färsen till en limpa i en smord ugnssäker form.
Grädda i mitten av ugnen ca 35 min.

Det står inte hur mycket mjölk man ska ha i, men antar att det är en deciliter. Supergott!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

För att lyckas med stekt potatis behövs inte stekyta på tärningarna. Det räcker att steka dem i kanske 8 till 10 minuter. Potatisen vaknar till liv av en stunds stekning. Det passar väl med en köttbit till det? Annars får det bli en pytt.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Visst är oxfilé gott, men inte är det värt priset, tycker inte jag i alla fall. Föredrar fläskkött. Kycklingfiléer är ju himla gott, men man får ju steka dem så länge.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36932
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Min favoritmat

Post by Geta »

Har ätit oxfilé två gånger i mitt liv tror jag. Vi åt inte sånt dyrt kött i mitt hem.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Min favoritmat

Post by Zoidar »

Tycker nästan fläskfilé är godare än oxfilé.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Kommer jag igång med matlagningen igen ska jag köpa en länga fläskfilé. Får försöka skära bort ett fettlager först. Det är mitt absoluta favoritkött. Steker det dag ett tillsammans med champinjoner och gör pommes frites i ugnen dag två. Funderar å att koka broccoli dag två också. Gör man allt på en och samma dag är det svårt att bli klar med allt samtidigt så inget står och blir kallt.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Är det någon som har ett recept på sin egna pyttipanna får ni gärna lägga upp det här. Fantastiskt hur potatisen kan vakna till liv av lite värme. Finhackad gul lök vill jag gärna ha i. Och så tärnad kassler och korvslantar.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36932
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Min favoritmat

Post by Geta »

Champinjoner är gott i pytt i pannan.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Det har jag aldrig testat. Tack för tipset.
Post Reply