Min favoritmat

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

amandara
Osmiummedlem
Posts: 13134
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Min favoritmat

Post by amandara »

Potatis är bland det godaste som finns. Funkar dag ut och dag in.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Jag är en första klassens köttoman. Har tänkt att köpa mig en bit svensk fläskfilé. Svensk fläskfilé säljs för 199 kronor kilot. Jag undrar vad en sådan bit väger. Den räcker säkert till fyra måltider.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23158
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Min favoritmat

Post by Zoidar »

Fläskfilé är inte alls dumt. Nog inte ätit det på ett år.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Visst tycker jag om oxfilé, men föredrar fläskfilé.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23158
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Min favoritmat

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 09 Nov 2022, 22:08 Visst tycker jag om oxfilé, men föredrar fläskfilé.
Samma här faktiskt.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Jag postar här om det går bra. Om man tärnar potatisen okokt hur lång kan koktiden bli då? Tio minuter, eller? Blir lite svårt att känna efter med potatissticka när de hoppar runt och har sig i kastrullen. Jag vill ha den tärnad till potatissallad och pyttipanna, eller bara stekt potatis, lök och knaperstekt bacon.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23158
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Min favoritmat

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 10 Nov 2022, 22:40 Jag postar här om det går bra. Om man tärnar potatisen okokt hur lång kan koktiden bli då? Tio minuter, eller? Blir lite svårt att känna efter med potatissticka när de hoppar runt och har sig i kastrullen. Jag vill ha den tärnad till potatissallad och pyttipanna, eller bara stekt potatis, lök och knaperstekt bacon.
Hur kan du somna om du lägger dig hungrig?
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Zoidar wrote: 12 Nov 2022, 22:46
Fantasio wrote: 10 Nov 2022, 22:40 Jag postar här om det går bra. Om man tärnar potatisen okokt hur lång kan koktiden bli då? Tio minuter, eller? Blir lite svårt att känna efter med potatissticka när de hoppar runt och har sig i kastrullen. Jag vill ha den tärnad till potatissallad och pyttipanna, eller bara stekt potatis, lök och knaperstekt bacon.
Hur kan du somna om du lägger dig hungrig?
Det är inga problem att somna hungrig tycker jag.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23158
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Min favoritmat

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 12 Nov 2022, 23:31 Det är inga problem att somna hungrig tycker jag.
För mig funkar det dåligt.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36858
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Min favoritmat

Post by Geta »

Det är bättre att tärna potatisen, när den är kokt. Annars blir det mos
i kastrullen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Geta wrote: 13 Nov 2022, 14:05 Det är bättre att tärna potatisen, när den är kokt. Annars blir det mos
i kastrullen.
Det tyckte Zoegas också. Då vet jag.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

600 gram kassler säljs för 39,94 kronor på ICA. Då återstår bara frågan hur stor biten är. Jag köper helst en så stor bit som möjligt och skivar upp hela och portionsförpackar dem i plastpåsar och fryser in. Till det kan man ha ris och någon av Uncle Ben's såser, eller vad man ska kalla dem. De finns på glasburk. Tikka Masala är en av dem. Ska den såsen värmas eller?
Post Reply