Har du utsatts för våld?

Självmordsförsök passar här också.

Moderator: Moderator 1

RutgerJönåker
Kopparmedlem
Posts: 56
Joined: 21 Mar 2023, 21:41

Re: Har du utsatts för våld?

Post by RutgerJönåker »

Hela grundskolan var för mig en nio år lång period av dagligt psykiskt och fysiskt våld. Vet inte hur många gånger jag har blivit slagen, men troligtvis tusentals då det nästan undantagslöst hände flera gånger varje dag. Jag har även levt i en tidigare destruktiv relation med fysiskt och psykiskt våld.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Har du utsatts för våld?

Post by Zoidar »

RutgerJönåker wrote: 05 Apr 2023, 00:04 Hela grundskolan var för mig en nio år lång period av dagligt psykiskt och fysiskt våld. Vet inte hur många gånger jag har blivit slagen, men troligtvis tusentals då det nästan undantagslöst hände flera gånger varje dag. Jag har även levt i en tidigare destruktiv relation med fysiskt och psykiskt våld.
Låter som du haft en väldigt tuff skolgång.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Har du utsatts för våld?

Post by Geta »

Var det ingen på skolan som såg det och reagerade?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
RutgerJönåker
Kopparmedlem
Posts: 56
Joined: 21 Mar 2023, 21:41

Re: Har du utsatts för våld?

Post by RutgerJönåker »

Zoidar wrote: 05 Apr 2023, 00:11 Låter som du haft en väldigt tuff skolgång.
Lite så. Det är den stora anledningen till min ohälsa idag. Trots att det är över 20 år sedan jag slutade skolan.

Geta wrote: 05 Apr 2023, 11:26 Var det ingen på skolan som såg det och reagerade?
Lärarna såg och visste. Men valde tillslut att titta åt ett annat håll när man inte lyckades få bukt med problemen. Det här var på det glada 90-talet och det var i praktiken omöjligt att flytta elever till en annan skola. När skolan inte ville flytta på mobbarna begärde vi att jag skulle få byta skola, men det gick inte heller för sig.
User avatar
Pysen_87
Berylliummedlem
Posts: 2894
Joined: 13 May 2021, 18:11

Re: Har du utsatts för våld?

Post by Pysen_87 »

Jag blev knivskuren som 6 åring i skolan
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Har du utsatts för våld?

Post by Zoidar »

En av värstingarna på skolan skjöt mig i pannan med en paintballpistol. Tror det var i 7an. Fysiskt våld har jag nog till stor del sluppit. Däremot utsattes jag för en del "psykiskt våld" i mellanstadiet och början på högststadiet. Men nog inte värre än de flesta andra.

Kan ju berätta att på mellanstadiet åkte jag skolbuss till en skola nere i byn. Då tog de tuffa killarna upp två säten var och det fanns ofta inte sittplats till mig. Men det var en kille som lät mig sitta bredvid honom. Han var ju en respekterad kille, men inte en värsting. Senare på högststadiet blev jag förvånad att han ville att vi skulle gymma tillsammans. Vi blev vänner. Nu bor han i Spanien och vi har ingen kontakt. Har honom dock på Facebook. Väldigt fint av honom på den tiden att riskera sitt eget rykte för att ge mig sittplats. Uppoffrande handling! Påminner ju mig om en annan uppoffrande handling. ✝️ ;)
Last edited by Zoidar on 05 Apr 2023, 13:23, edited 2 times in total.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Har du utsatts för våld?

Post by Klankedinken »

När jag gick på lågstadiet så var det en kvinna som var intresserad av min bästa vän. Hon tuktade honom ganska rejält om att han inte var en man om han inte hade sex med henne trots att vi bara får 7-8 år...
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Har du utsatts för våld?

Post by Krokus »

Usch! :sick:
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Har du utsatts för våld?

Post by Klankedinken »

MM äckligt!
RutgerJönåker
Kopparmedlem
Posts: 56
Joined: 21 Mar 2023, 21:41

Re: Har du utsatts för våld?

Post by RutgerJönåker »

Pysen_87 wrote: 05 Apr 2023, 12:17 Jag blev knivskuren som 6 åring i skolan
Knivskuren som 6-åring?! Då är någonting verkligen fel.
RutgerJönåker
Kopparmedlem
Posts: 56
Joined: 21 Mar 2023, 21:41

Re: Har du utsatts för våld?

Post by RutgerJönåker »

Zoidar wrote: 05 Apr 2023, 13:13 En av värstingarna på skolan skjöt mig i pannan med en paintballpistol. Tror det var i 7an. Fysiskt våld har jag nog till stor del sluppit. Däremot utsattes jag för en del "psykiskt våld" i mellanstadiet och början på högststadiet. Men nog inte värre än de flesta andra.

Kan ju berätta att på mellanstadiet åkte jag skolbuss till en skola nere i byn. Då tog de tuffa killarna upp två säten var och det fanns ofta inte sittplats till mig. Men det var en kille som lät mig sitta bredvid honom. Han var ju en respekterad kille, men inte en värsting. Senare på högststadiet blev jag förvånad att han ville att vi skulle gymma tillsammans. Vi blev vänner. Nu bor han i Spanien och vi har ingen kontakt. Har honom dock på Facebook. Väldigt fint av honom på den tiden att riskera sitt eget rykte för att ge mig sittplats. Uppoffrande handling! Påminner ju mig om en annan uppoffrande handling. ✝️ ;)
Fint att du fann en vän mitt i allt. Förhoppningsvis hade du fler.
User avatar
Pysen_87
Berylliummedlem
Posts: 2894
Joined: 13 May 2021, 18:11

Re: Har du utsatts för våld?

Post by Pysen_87 »

RutgerJönåker wrote: 05 Apr 2023, 15:00
Pysen_87 wrote: 05 Apr 2023, 12:17 Jag blev knivskuren som 6 åring i skolan
Knivskuren som 6-åring?! Då är någonting verkligen fel.
Blev det av en kille som är 3 år äldre än mig.
Samt att han och hans två kamrater, slängde ner mig på marken och pissa på mig.
Post Reply