Påverkas ni av höstskiftningen?

Moderator: Moderator 1

Påverkas ni av höstskiftningen?

Ja, mår bättre.
5
29%
Nej, märker inget speciellt
6
35%
Ja, blir mindre stabil
6
35%
 
Total votes: 17

User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8224
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Påverkas ni av höstskiftningen?

Post by wasp »

Fantasio wrote: 30 Aug 2021, 16:44 Idag var det varmt och soligt, men ändå svalt på något konstigt sätt. Märks att hösten börjar komma, men vet inte när det blir mörkt om kvällarna.
Du som är nattuggla ser väl när det mörknar ute???
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Påverkas ni av höstskiftningen?

Post by Cosmos »

Jag mår faktiskt sämst på sommaren så när hösten kommer drar jag en suck av lättnad. Men denna höst har jag hittills inte mått bra. Mycket ångest, deprimerad av att jag inte kan gå ner i vikt och att jag eventuellt har Huntingtons. Vill byta ut alla mina mediciner och helt ta bort Mirtazapin och Absenor som är fettomeds.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36796
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Påverkas ni av höstskiftningen?

Post by memphis »

Som kvinna på fettomediciner kämpar vi ett tvåfrontskrig. Vi kvinnor går oftast upp i vikt lättare efter en viss ålder. Med fettomediciner på det är det inte lätt att bli smal igen.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Påverkas ni av höstskiftningen?

Post by Klankedinken »

memphis wrote: 16 Sep 2021, 16:02 Som kvinna på fettomediciner kämpar vi ett tvåfrontskrig. Vi kvinnor går oftast upp i vikt lättare efter en viss ålder. Med fettomediciner på det är det inte lätt att bli smal igen.
Jag brukar inte bli tjockare när jag väl klarat av den första perioden. Det vara bara zyprexa som jag fortsatte att gå upp på! Sen går män också upp i vikt med åldern, det är normalt för alla då kan man säga..
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23361
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Påverkas ni av höstskiftningen?

Post by Zoidar »

memphis wrote: 16 Sep 2021, 16:02 Som kvinna på fettomediciner kämpar vi ett tvåfrontskrig. Vi kvinnor går oftast upp i vikt lättare efter en viss ålder. Med fettomediciner på det är det inte lätt att bli smal igen.
Ett tag tog jag metformin för motverka antispykotikans viktuppgång. Hade gärna gjort det igen, men läkaren vill ej skriva ut metformin för jag har inte diabetes. Orkar heller inte köpa på svara marknaden.

"Metformin can be effective in preventing or treating weight gain in individuals taking antipsychotics. However, the use of metformin to prevent or treat weight gain is not common practice in many clinical settings where antipsychotics are used (2), and patterns of metformin prescription in NWL are not well described in the literature."

https://imperialcollegehealthpartners.c ... min-study/
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Swesanne
Talliummedlem
Posts: 5680
Joined: 18 Aug 2021, 19:19

Re: Påverkas ni av höstskiftningen?

Post by Swesanne »

Zoidar, jag har fått Metformin för att hindra viktuppgång med Olanzapine. 12 kg har jag gått upp på en period av 5,5 år. Tror faktiskt att det hjälpt lite iaf.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23361
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Påverkas ni av höstskiftningen?

Post by Zoidar »

Swesanne wrote: 17 Sep 2021, 17:13 Zoidar, jag har fått Metformin för att hindra viktuppgång med Olanzapine. 12 kg har jag gått upp på en period av 5,5 år. Tror faktiskt att det hjälpt lite iaf.
Intressant! Du har inte diabetes då?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Swesanne
Talliummedlem
Posts: 5680
Joined: 18 Aug 2021, 19:19

Re: Påverkas ni av höstskiftningen?

Post by Swesanne »

Nej, jag har inte diabetes. Jag visade läkaren en artikel om viktpåverkan av Metformin, när man går på Zyprexa. I mitt fall Olanzapine.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Påverkas ni av höstskiftningen?

Post by Fantasio »

Jag har väl inte så där jättemycket mot mörkret, fast det är trevligare med ljusa kvällar. Nu är det mörkt ute fast klockan inte ens är åtta. Det tycker jag är lite tråkigt.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Påverkas ni av höstskiftningen?

Post by Klankedinken »

Jag gick upp 30 kg på zyprexa.. Detta på några år, vet ej hur många..
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23361
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Påverkas ni av höstskiftningen?

Post by Zoidar »

Swesanne wrote: 17 Sep 2021, 18:07 Nej, jag har inte diabetes. Jag visade läkaren en artikel om viktpåverkan av Metformin, när man går på Zyprexa. I mitt fall Olanzapine.
Då har du nog rätt bra läkare om denne gick med på det.

Jag nämnde för min läkare, han sa bara att han skulle titta på det. Jag är iof inte överviktig, kanske en anledning till att han inte skrev ut det.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Swesanne
Talliummedlem
Posts: 5680
Joined: 18 Aug 2021, 19:19

Re: Påverkas ni av höstskiftningen?

Post by Swesanne »

Zoidar wrote: 18 Sep 2021, 17:53
Swesanne wrote: 17 Sep 2021, 18:07 Nej, jag har inte diabetes. Jag visade läkaren en artikel om viktpåverkan av Metformin, när man går på Zyprexa. I mitt fall Olanzapine.
Då har du nog rätt bra läkare om denne gick med på det.

Jag nämnde för min läkare, han sa bara att han skulle titta på det. Jag är iof inte överviktig, kanske en anledning till att han inte skrev ut det.
Nej, men om du inte ökar/ökat i vikt behöver du ju inte det, tänker jag.
Post Reply