KCal

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

KCal

Post by Klankedinken »

Hur många kalorier har du ätit idag>?

Hur många kalorier har du förbränt med motion?

Hur ser din vardagliga förbränning ut? Det går nämligen att räkna ut!
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: KCal

Post by Klankedinken »

Cyklat cirka 15 km och enligt denna sida https://mat-din-runda.iform.se/ så har jag förbränt cirka 1000 kcal på det!

Sen har jag promenerat

cirka 4.5 km och förbränt cirka 400 kcal på det..

Total extra förbränning enligt detta är 1400 kcal utöver man basförbränning som är 2800 kcal enligt harris benedikt formeln..

1400 + 2800 = 4200 kcal...

Inte konstigt jag köpt både chips choklad och cola?!
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37614
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: KCal

Post by memphis »

Har i dag ätit ca 180 kalorier (2 bananer) och jag har promenerat i en timme. Det borde göra att jag ligger på minus hittills idag.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Martina
Litiummedlem
Posts: 353
Joined: 10 May 2021, 17:15

Re: KCal

Post by Martina »

Äter 1750 kalorier per dag i snitt och går 5-6 km.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: KCal

Post by Klankedinken »

6.3 km promenad, 630 kcal
2 km cykel, 200 kcal
+2800 kcal för dagsförbränning (2600 eftersom jag har annan aktivitet)

2600+630+200
= 3430 kcal
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: KCal

Post by Klankedinken »

1 mil promenad
cirka 1000 kcal

2600+1000=3600 kcal..

Har köpt chips och mera mat.. Det här ska gå!
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13398
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: KCal

Post by amandara »

Jag har slutat räkna. Kör viktväktarna och där är det points som räknas. Räknade i 10 veckor och gick ner 14 kg i vikt. Sen kom en svacka då jag moffade choklad. Har ändå stått ungefär still i vikt. Jag äter som en viktväktarna + choklad, och rör mig som vanligt. Nu har jag kört igång med mål viktminskning och kunna springa lättare. Men nu räknar jag inte. Det blir för stressande att dea över pointsen för att jag behöver äta mer än stipulerat. Det kan vara jättemotiversnde att räkna points, och det har det varit. Men jag har ett drag av kontrollfobi. Jag ksn bli för fixerad av det och liksom tappa det mentala energin, motivationen. Vikthets är inget vidare och vid för mycket vägande och mätande får jsg det, vikthets. Nu tar jag med mig det jag lärt mig av viktväktarna om hur stora portionerna kan vara och på det stora hela hur jag ska äta....och freebasear. Jag behöver äta mer än vintväktarpointsen tillåter. Jag behöver inte gå ner 1.3 kg i veckan. Jag tar det lite softare nu ett tag.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: KCal

Post by Klankedinken »

Kan för lite om viktväktarna.. Hur vet man hur många points får maten? Pizza får mycket och ost lite? men det måste va andra faktorer än kalorier som räknas!
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13398
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: KCal

Post by amandara »

Det finns i appen så att man kan söka på hur mycket points olika saker har. Det finns tre program som är lite olika med hur mycket nollpointsmat man har. Jag kör på blått program då har man lite kontrollerat och lite (en hel del) nollpointsmat. Det finns grönt och lila program oxå. I det ena, kommer inte ihåg vilket, räknar man points på ALLT man äter och har oxå högre daglig ranson points som man "får" äta. På det andra har man mycket nollpointsmat och färre tilldelade points som man får äta. Olika program passar olika personer utifrån hur mycket kontroll man vill ha respektive om man vill freebasea mer. Jag har programmet mittemellan och det passar mig bra som jag tycker.

Pointsen på maten är beräknad på fler sätt än på bara kalorier. Vad som ger mättnad, vad som är nyttigt för hälsan i stort och sådär. Jag kan det inte så noga. Men man viktar liksom maten utifrån hur bra den är att äta i det stora hela.

Jag har ju en del nollpointsmat som jag kan äta. Tex ägg, lättyoghurt, lax, kyckling, frukt och grönsaker. Det är det jag använder mig av men det finns massa fler.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: KCal

Post by Klankedinken »

ok
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: KCal

Post by Klankedinken »

6 km promenad igår! cirka 600 kcal på det!
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: KCal

Post by Klankedinken »

22 km cykel, cirka 1500 kcal förbrända
5 km promenad, cirka 500 kcal förbrända

Konstiga är att cykel förbränner ungefär lika mycket som promenad med dessa två variabler.. Tror inte denna kalkyl stämmer, annars har jag förbränt 2000 kcal extra bara genom att röra mig..

På det ska det va cirka 2500 kcal för vardagsförbränning

4500 kcal? Låter tokigt eller så kommer jag rasa i vikt om jag fortsätter såhär.. Jag gjorde det förra gången jag rörde mig så här mycket under längre tid!
Post Reply