Biverkningar med antipsykotika?

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6519
Joined: 12 May 2021, 04:26

Biverkningar med antipsykotika?

Post by Hercules723 »

Jag vet inte vad jag ska börja med för ny antipsykotika. Jag har ju fått både förhöjda blodfetter och diabetes typ 2 av risperdal. Annars är den ju bra, men det funkar inte knapra denna längre om jag vill leva till 60 år. Tips om andra antipsykotika?
  • Nyttan som patienten får av läkemedlen överväger klart riskerna, men ibland kan biverkningar leda till problem. Antipsykotiska läkemedel, som används både för att behandla akut psykos och undvika återfall i psykos, är kraftfulla och kan till exempel ge diabetes (påverkan på hormonsystemet), ofrivilliga rörelser eller kramper (centrala nervsystemet) och förhöjda blodfetter (ämnesomsättningen). Många av medicinerna leder till viktökning och störst viktökning ger klozapin. Klozapin kan också hos omkring en av hundra behandlade ge ökad infektionskänslighet på grund av minskat antal vita blodkroppar, så kallad agranulocytos.
    Källa: https://www.sbu.se/sv/pressmeddelanden/ ... hizofreni/
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Biverkningar med antipsykotika?

Post by Klankedinken »

Jag har Latuda och blev av med diabetes.. Dom kollar blodfetterna just nu... Problemet med den för mig är att jag får ont i magen ibland. Har högsta dos.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4297
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Biverkningar med antipsykotika?

Post by yrväder »

Risperdal eller Risperidon är en bra medicin och är den medicin jag kommer att sättas in på vid psykos, nu har jag paliperidon och jag tror det är samma verksamma ämne i Paliperidon som jag har nu ( Invega ),som i Risperdal . Xeplion i injektionsform är också paliperidon som verksamma ämne och kanske en injektion skulle vara snällare när det kommer till blodfetter. Det bästa är att få en medicin som är likartad.
Kanske som klankedinken föreslår Latuda den ska vara snällare mot vikten sägs det men skulle det vara fel för dig och din kropp så blir det en jobbig tid för dig, du har pratat om trilafon i en annan tråd det kan kanske också vara ett alternativ. Tror din Läkare är den som bäst kan ge dig ett snarlikt alternativ till Risperdal hade nog valt att lyssna mer på honom/henne än att bli påverkad i en riktning ,andra kan påverka dig att tro att en medicin blir bra för dig för att det fungerar för dem men det är trots allt individuellt och jag tror man måste se på snarlikheter med det verksamma ämnet som fungerat och låta det avgöra.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Biverkningar med antipsykotika?

Post by Klankedinken »

Frågan är hur stark skydd du behöver.. Ju större skydd desto mer viktuppgång, generellt.
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3488
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Biverkningar med antipsykotika?

Post by 1Dave »

Har inga biverkningar som jag märker på Abilify Maintena. Lite orolig för diabetes men proverna som togs för en tid sedan såg bra ut.
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6519
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Biverkningar med antipsykotika?

Post by Hercules723 »

Klankedinken wrote: 24 Aug 2021, 03:33 Jag har Latuda och blev av med diabetes.. Dom kollar blodfetterna just nu... Problemet med den för mig är att jag får ont i magen ibland. Har högsta dos.
Jag läste att den var snällare än Risperdal. Tror dock den går bort då man måste ta den med mat. Jag har värdelös dygnsrytm och äter inte alltid frukost m.m.
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6519
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Biverkningar med antipsykotika?

Post by Hercules723 »

1Dave wrote: 24 Aug 2021, 10:59 Har inga biverkningar som jag märker på Abilify Maintena. Lite orolig för diabetes men proverna som togs för en tid sedan såg bra ut.
Jag har funderat på injektioner tidigare och även just Abilify. Det borde funka bättre för mina levervärden om jag tar injektioner istället för tabletter.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Biverkningar med antipsykotika?

Post by Klankedinken »

Hercules723 wrote: 24 Aug 2021, 12:39
Klankedinken wrote: 24 Aug 2021, 03:33 Jag har Latuda och blev av med diabetes.. Dom kollar blodfetterna just nu... Problemet med den för mig är att jag får ont i magen ibland. Har högsta dos.
Jag läste att den var snällare än Risperdal. Tror dock den går bort då man måste ta den med mat. Jag har värdelös dygnsrytm och äter inte alltid frukost m.m.
Det stämmer det, 350 kcal ska du ta annars blir du illamående.
Martina
Litiummedlem
Posts: 350
Joined: 10 May 2021, 17:15

Re: Biverkningar med antipsykotika?

Post by Martina »

Klankedinken, vet du om man riskerar höga blodfetter på lautada ? Vissa antipsykosmedeciner kan ge det.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Biverkningar med antipsykotika?

Post by Klankedinken »

Martina wrote: 03 Oct 2021, 22:49 Klankedinken, vet du om man riskerar höga blodfetter på lautada ? Vissa antipsykosmedeciner kan ge det.
Finns inte som biverkan.. Har fått för mig att det främst är vikten som påverkar..
Post Reply