Jobbigt med sysselsättning

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23262
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Zoidar »

Jag har inte gått upp än i arbetstid, men ska jobba 3h mer i veckan snart. Brukar jobba mån-fre, ledig lör-sön. Men ibland önskar brukarna byta dag och jag säger "ja" utan tänka efter.

Nu blir jag ledig sön och tis. Men det är bättre med lör-sön ledig.

Bör inte boka in på helgerna. Lovat mig att inte göra det... men... Det är väl svårigheten jag har med säga "nej". Det är ett psykologiskt fel i hjärnan.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23262
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Zoidar »

Sen har jag kursuppgifter som ska vara klar till måndag. Det är iof frivilligt, men vill ju göra kursens uppgifter. Har också ett antal böcker jag ska läsa... :shock:
Last edited by Zoidar on 24 May 2021, 14:35, edited 1 time in total.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8204
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Richard »

Nu under corona får vi vara på Spiran, antingen förmiddag eller eftermiddag, då vi inte får vara så många samtidigt.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18597
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Krokus »

Zoidar,
Tror nog att du skulle kunna öva på att säga "nej". Börja med något som är självklart att säga nej till, t ex vara elak mot djur.

"Vill jag (Zoidar) vara elak mot katten?"
"Nej, verkligen inte!"

Om du inte har någon att öva med (samtalskontakt) kan du nog öva på egen hand, prata med dig själv alltså! :)
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23262
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Zoidar »

Jo Krokus, men jag kan säga nej till mig själv, men är rädd för svika andra och att de ska bli arga när jag säger nej.

Skulle kunna prova din teknik iof.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8184
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by wasp »

Som du jobbar och går på tycker väl FK snart att du inte behöver sjukersättning alls...............
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23262
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Zoidar »

wasp wrote: 24 May 2021, 14:10 Som du jobbar och går på tycker väl FK snart att du inte behöver sjukersättning alls...............
Ibland oroar jag mig för det. Nu när jag gått från 100% till 75% och nu 50%. En klient tyckte jag skulle hålla fast vid vad jag har för kung och fosterland, men jag vill jobba. Gäller bara hitta balans, vilket jag har svårt med.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18597
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Krokus »

Zoidar,

Det är dumt att låta andra köra över en. Risken finns att du inte orkar tillslut, om du jobbar för mycket.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23262
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 24 May 2021, 16:15 Zoidar,

Det är dumt att låta andra köra över en. Risken finns att du inte orkar tillslut, om du jobbar för mycket.
Det är jag medveten om. Egentligen räcker en klient per dag, mån-fre, ca 10h i veckan.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Fantasio »

"Magazinet är en av Norrköpings kommuns dagliga verksamheter för personer med funktionsnedsättningar. På daglig verksamhet Magazinet arbetar vi med tidningen och bloggen Dv Magazinet."

Denna tidning är belägen i ghettot Navestad och jag känner en som jobbar där. De verkar ha det riktigt slappt. Kul för de förståndshandikappade att ha något meningsfullt att göra om dagarna. Fast sysselsättning är inget för mig om man nu inte skulle börja på Dv Magazinet. Då skulle jag leverera skurrila texter varje dag.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18597
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Krokus »

Förstår dig Fantasio! Jag tycker det är lite konstigt att blanda alla funktionsnedsättningar hej vilt på en daglig verksamhet.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13201
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by amandara »

Jag skulle aldrig gå till en daglig verksamhet med utvecklingsstörda. Vi sitter i helt olika båtar vad gäller behov. De är som stora 5 åringar och behöver föräldraroller. Ska vi med psykisk ohälsa vara tvungna att ge det? När vi står mitt upp i gråten, depressionen, ångesten, suicodtankar mm. Nej fy för den lede att det inte funkar.
Post Reply