Jobbigt med sysselsättning

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Geta »

Jag är så nöjd med att stå utanför samhället.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
wasp
Ruteniummedlem
Posts: 7844
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by wasp »

Fantasio wrote: 24 Dec 2021, 21:43 Ni är så duktiga som stretar på med jobb eller sysselsättning. Själv står jag som utanför samhället och bara tittar på.
Du står väl inte helt utanför samhället ändå. Då skulle du vara hemlös och utan sjukersättning var månad!
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Zoidar »

Tror jag äntligen fått ordning på mitt jobbschema. Blir en brukare per dag utom onsdag då det blir två. Tror det är ett bra schema. Då vet jag att jag är fri efter ett uppdrag.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by amandara »

Ja det känns som att det räcker med en om dan. Tar ju rätt mycket energi tänker jag.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Krokus »

Zoidar,

Nu är ju inte boendestöd samma sak som ledsagare eller kontaktperson, men de bästa boendestödjarna som jag hade förut gick alla in i väggen. De blev sjukskrivna och sade sedan upp sig.

Med detta sagt, vill jag att du tar hand om dig själv i första hand. Som på flygplan, när de kraschar, lite hemsk liknelse, men du förstår säkert. På med syrgasen på sig själv först, sedan hjälpa andra med syrgasmasken.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 10 Jan 2022, 17:13 Zoidar,

Nu är ju inte boendestöd samma sak som ledsagare eller kontaktperson, men de bästa boendestödjarna som jag hade förut gick alla in i väggen. De blev sjukskrivna och sade sedan upp sig.

Med detta sagt, vill jag att du tar hand om dig själv i första hand. Som på flygplan, när de kraschar, lite hemsk liknelse, men du förstår säkert. På med syrgasen på sig själv först, sedan hjälpa andra med syrgasmasken.
Tack för omtanken Krokus. :)
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Fantasio »

Skulle vara intressant att veta vilka här som har sysselsättning och vilka som bara går hemma. Mig får de aldrig tillbaka på någon sysselsättning igen, jag kastade bort nästan sju år på den.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Krokus »

För min del är det arbetsträning en eftermiddag i veckan, annars är jag hemma. Daglig verksamhet kan socialen fetglömma. År 2015 blev jag mer eller mindre tvingad att gå på daglig verksamhet, usch! Aldrig igen.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by memphis »

Här I byn finns ett ställe som kommunen driver med daglig sysselsättning. Jag brukar gå förbi där med hunden ibland, det verkar som att de bygger lastpallar.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Geta »

Jag gick på ett Dagcenter ett par år på eget initiativ men jag platsade
kanske inte där, när jag inte tillhörde LSS.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Fantasio »

Stället jag var på hette Presentlådan och delade vissa lokaler med en annan sysselsättning. Den hette Norrköpings pallkragar, men såg aldrig att de gjorde några sådana. De tillverkade lastpallar de också.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Richard »

Jag går till Spiran, som de är noga med att påpeka att det inte heter daglig verksamhet, utan vi får säga daglig sysselsättning. Daglig verksamhet får man via LSS om man t.ex har svårare autism, utvecklingsstörning och liknande. Jag skulle säkert kunna få det om jag ber om det p.g.a min autism, men eftersom den är ganska mild, så omfattas jag istället av SoL-beslutet där vi som har daglig sysselsättning har någon form av svårare psykiska problem, så som schizofreni, bipolär, borderline och liknande.

Vi har sysselsättning som att måla, göra keramik, snickra, spela spel, pyssel, gör utflykter o liknande, o gör alltså ingen form av jobb åt någon annan. De första åren var jag på monteringen (som sen lades ner), o det var urtråkigt, typ packa skruvsatser, testa bultar o liknande som de gör på vissa dagliga verksamheter. Nu är det mycket friare.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Post Reply