Jobbigt med sysselsättning

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Jobbigt med sysselsättning

Post by Fantasio »

När jag hade sysselsättning gick jag upp runt sju på morgonen och promenerade i 40, 45 minuter till sysselsättningen. Fattar inte hur jag orkade i nästan sju år. Sedan frestade det på att ha förståndshandikappade runt sig hela dagarna. De tjatade hål i huvudet på mig. Nu lever jag loppan varje dag och sover till halv elva på förmiddagen. Har ingen press på mig att komma isäng skapligt. Jag kommer inte att skaffa ny sysselsättning.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Krokus »

Finns det bara en sysselsättning i din stad? Låter snålt, tycker jag.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Fantasio »

Nej då, det finns fler. Det finns Spångens snickeri, tror de är rätt många som jobbar där. Sedan Norrköpings pallkragar och Presentlådan (där jag var) som delvis delar lokaler. Sedan en secondhandbutik kallad Ettans loppis. Finns nåt som heter C-tap eller något liknande. Sedan finns det de som jobbar på Café kärnan, vilket är en del av Mötesplats Sardin.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Krokus »

Ok. Jag var ett kort tag på en daglig verksamhet och tyckte också att det var jobbigt. Det var socialtjänsten som tvingade dit mig. Där var det blandat med deltagare, de flesta med intellektuell utvecklingsstörning. En tjej hade epilepsi och fick ett kraftigt anfall när jag var där.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Richard »

Tyckte det var trist med daglig verksamhet när jag började där 2008, bara stå o sortera o packa skruvar, spika bikupor o vika valsedlar. Kaffet kostade en krona också. O det var ju bara "muppar" där...

Men nu, sen jag gick över till konstavdelningen är det mycket mera fritt att göra vad man vill. Jag tar ibland med mig en dator o sitter o studerar där också när jag inte har nått annat på gång (dessutom finns där datorer man kan låna). Nyss byggde jag en låda till mitt bord som jag behövde o ska bygga en till nästa vecka.

O de flesta är väldigt snälla o trevliga, o inte alls några "muppar". Dessutom har jag själv blivit lite av ett original... O nu är kaffet gratis också!

Jag skulle må dåligt om jag inte hade nån sysselsättning. O jag är fortfarande där på eftermiddagarna, så om jag vill kan jag fortfarande sova till 11-12.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Fantasio »

Du verkar ha det rätt fritt på din sysselsättning, Richard. Vi fick en ny chef och han visade sig vara en notorisk översittare. Jag blev inkallad till honom för att jag skojade om vad en kille som var hemma gjorde. "Så får du inte säga" grymtade han fram. Jag bara slutade en dag, jag bara stannade hemma. Praktarslet till chef ringde aldrig och frågade var jag höll hus.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Richard »

Vi har inga chefer, bara handledare. Men givetvis har vi vissa regler där som handledarna bl.a har till uppgift att upprätthålla. Men bl.a får vi inte sitta o prata om andra som inte är där just då, om det är åt "skvallerhållet" eller prata illa om någon. Nu är det dessutom en massa coronaregler att hålla sig till.

Sen får vi inte prata om droger o sånt, inte ens alkohol. En gång blev handledaren lite sned på mig för att jag köpte ett flak öl när vi var i Danmark på utflykt, eftersom vi har nolltolerans där.

När vi var i Hallsberg fick vi inte heller dricka nått, men jag, en kompis härifrån, o två kompisar som vi träffade via det projekt vi var på, gick ner o spelade biljard o drack öl på hotellet sent en kväll. O när vi var i Skellefteå frågade jag handledaren om jag fick ta en öl på flygplatsen, eftersom vi skulle vänta där i 5-6 timmar. Då sa dom att jag fick ta hur många som helst, eftersom själva hemresan var fritid. Men jag nöjde mig med två, då öl inte är billigt på Arlanda...


Men visst... En del passar absolut inte som chefer. På fabriken jag var på så jobbade vi i en linje som kallades "125-linjen". Sen skulle den delas o det skulle bli kvar "125-linjen", som jag skulle vara kvar på, medans mina två närmaste kompisar där skulle ingå i den nya "150-linjen" o vi skulle få nya olika chefer. Så hörde vi att en f.d militärkapten skulle bli våran, "125-linjens", nya chef. "150-linjen" skulle få någon annan, men även han ny. Så mina kompisar pikade mig (på skoj) om att vi skulle få en militär till chef o att vi typ skulle bli piskade om vi inte jobbade på. Men han, militären, var helt ok o schysst, jag kom bra överens med honom i.a.f.

Men, han den andra, som blev chef över "150-linjen"... Han var inte normal... Han betedde sig lite märkligt o gjorde sig snabbt otrevlig. Minns en gång när min chef (militären) var ledig o vi hade den andra som vikarierade. Jag var sjuk, men ville inte sjukanmäla mig o förlora en dagslön, utan ta det som semester. Visst, det fanns riktlinjer om att man inte skulle göra så egentligen, men det var inte förbjudet. Så blev han sur o sa;
-Ja, då är det ju uppenbart att du bara låtsas vara sjuk o ska någonstans!

Men jag försökte ju säga till honom att jag inte ville gå miste om en dagslön, men han bara protesterade. Som tur var fanns det andra som fick godkänna en semesterdag. Men senare var de i den andra, "160-linjen" (ytterliggare en linje, som han var chef över) på en liten resa till Danmark o en kille sa nått skämtsamt om chefens tjej, o han blev totalt galen! Flög på killen o tog strupgrepp på honom... :o Sen sa alla att han var psykopat. En dag när han själv var sjuk, så skulle jag gå in till min chef (militären) med nått papper eller nått, på chefernas o teknikernas kontor. Så hörde jag hur min chef, ytterliggare en chef o 2-3 tekniker stod o läste högt ur något som de hittat på nätet, typ följande:
-Psykopaten är manipulativ och har ingen empati. Han kan uppträda trevlig men blir lätt arg, bla, bla, bla, o.s.v om psykopati. O så hör jag;
-Var är han idag?
-Han är sjuk!

Så jag fattade ju vem dom pratade om... :D
Sen kom han aldrig tillbaka till arbetet. Det sades att han sagt upp sig frivilligt, men det kan man ju undra...? Hursomhelst var alla glada att han försvann. Men tror tyvärr att han blev nån chef på Samhall efter det, o det är ju verkligen inte rätt plats för honom att vara chef på!
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Fantasio »

Den första chefen på sysselsättningen var riktigt bra. Inte hård som efterträdaren. Inte satt vi oss slöade bara för det. Det är ju en arbetsplats för folk med diverse problem, det måste cheferna ha förståelse för.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Fantasio »

Det har blivit en sysselsättning att handla mat till mamma och pappa i veckorna. Ibland även om helgerna. Jag saknar inte någon sysselsättning.
User avatar
wasp
Ruteniummedlem
Posts: 7844
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by wasp »

Min sysselsättning är att handla mat åt mig själv och gå till apoteket också åt mig själv. Sen har jag Träffpunkten dit jag tar mig två tre gånger i veckan.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Zoidar »

Bokat in två brukare idag. Gick hemifrån kl. 14 och var hemma kl. 20. Nu är jag helt slutkörd. Ligger platt på mattan. Varför blir det så när jag ska vara ledig lördag och söndag?

Image
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Fantasio »

Så du har gått upp i arbetstid? Vilka dagar är du ledig?
Post Reply