Gamla föräldrar

Postningar från anhöriga och vänner samt postningar om anhöriga och vänner.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Gamla föräldrar

Post by Fantasio »

Oj, oj, oj... Pappa ramlade ur sängen i natt. Tror de fick trycka på larmknappen. Jag oroar mig så över mina föräldrars hälsa.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18585
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Gamla föräldrar

Post by Krokus »

Oj, gjorde han sig illa? Minns att min farmor trillade ur sängen och bröt lårbenet när hon var gammal. Nu är hon död sedan ca 10 år, och hon dog av lunginflammation.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Gamla föräldrar

Post by Fantasio »

Nej, han klarade fallet bra. Han satt i vardagsrummet och tittade på TV när jag var förbi med matlådorna.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Gamla föräldrar

Post by Fantasio »

Fasen, det blev fel med maten idag. Mamma och pappa ville ha inbakad fiskfilé med remouladsås och jag ville ha panerad fläskschnitzel med choronsås
De fick en av varje, så mamma fick kötträtten. Hon som hade hoppats på fisken. Jag är mer än lovligt disträ.

Jag har nog ADHD också tror jag. Syrran tror det.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13200
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Gamla föräldrar

Post by amandara »

Om jag har en annan diagnos så är det nog autism.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Gamla föräldrar

Post by Nobel »

Min före detta arbetsgivare trodde att jag låg på det autistiska spektrat. Det trodde inte min psykolog, som till och med blev arg. Och min tidigare läkare föreslog att göra en utredning. Tror att vi bör lämna spekulationer åt professionella utredare. Visst har jag haft vissa svårigheter som påminner om symtomen vid autism men jag har klarat mig bra trots motgångarna. Det viktigaste, tror jag, är att se en diagnos som ett verktyg snarare än en dom.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18585
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Gamla föräldrar

Post by Krokus »

Ibland funderar jag på om min mamma håller på att bli dement. Hon ringde min brorsa för några kvällar sedan vid 22-tiden. Han sov och hade därför ingen ork att prata. Hon ringde mig igår, och var sur över att brorsan inte hade velat prata.

Idag ringde hon mig igen, och sa bara att hon inte kunde prata just nu. Eh ok? Det samtalet varade i 27 sekunder.

I stort sett varje gång som "vi" pratar i telefon, är det hon som pratar på. Jag får aldrig en syl i vädret, och de få gånger som jag får möjlighet att säga något, lyssnar hon inte. Varje samtal går ut på att hon ska snacka skit om mina syskon och deras respektive, men även om hennes barnbarn.

Vet inte om jag skrev på Viska för några månader sedan, om att jag och sambon körde henne till akuten, eftersom vi (och Sjukvårdsupplysningen 1177) misstänkte en TIA. Nu såhär i efterhand tror jag att hon var "bara" full och påverkad av Oxascand. Men jag vet inte.

Hur som helst, vad gör man när man misstänker att någon håller på att bli dement?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Gamla föräldrar

Post by Fantasio »

Pappa måste in på äldreboende nu när mamma dör. Han klarar sig inte själv, så sorgligt att se.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13200
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Gamla föräldrar

Post by amandara »

Tiden är ju liksom ändlig.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36951
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Gamla föräldrar

Post by Geta »

Fantasio,

Om din pappa kommer in på äldreboende, så behöver inte du ha så mycket ansvar.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Gamla föräldrar

Post by Klankedinken »

Jag tror fantasio gillar att ta hand om sina föräldrar?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Gamla föräldrar

Post by Fantasio »

Tänk om personalen på boendet är elak mot pappa. Ger honom undermålig kost. Behandlar honom respektlöst, rent av illa.
Post Reply