Gamla föräldrar

Postningar från anhöriga och vänner samt postningar om anhöriga och vänner.

Moderator: Moderator 1

amandara
Osmiummedlem
Posts: 13194
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Gamla föräldrar

Post by amandara »

Ja det är läskigt att tänka så. Man vill sina så väl. Farmor bodde på boende, jag tror hon trivdes. Hon hade sällskap dygnet runt till skillnad från när hon bodde hemma, hon fick mat serverad vilket hade fallerat för henne. Om något händer finns där mänskliga händer för att hjälpa.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Gamla föräldrar

Post by Fantasio »

Jag har tagit hem albumen med alla Kalle Ankor fram tills femtiotalet från mina föräldrar. Härnäst ska jag ta hem mina så kallade guldböcker, Carl Barks verk. Carl Barks samlade verk har jag redan hemma. Sedan blir det att leta fram mina Märklinprylar från deras förråd. Snart är mina föräldrar borta.

Jag vill fråga pappa om hans barndom och lite mer om hur han kom till Sverige med de vita bussarna. Han döptes efter Horst Wessel, men hans mamma uppgav inte förnamnet när de kom till Sverige. Pappa åkte stridsvagn som passagerare och barn under brinnande krig.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Gamla föräldrar

Post by Fantasio »

Stackars pappa ska göra en demensutredning eller nåt i den stilen. Han kommer att hamna på hem när mamma dör.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Gamla föräldrar

Post by Geta »

Men är inte det det bästa för honom?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36683
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Gamla föräldrar

Post by memphis »

Kanske kan du flytta ihop med din pappa? Vet inte om det är möjligt, men det vore en lösning.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Gamla föräldrar

Post by Fantasio »

Ett tag får jag kanske bo där medans pappa väntar på plats på äldreboende. Har ingen aning om hur lång tid det kan ta.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13194
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Gamla föräldrar

Post by amandara »

Det blir säkert bra med äldreboende för din pappa. Där har han sällskap, och kompetens.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Gamla föräldrar

Post by Fantasio »

Tack, amandara! Han blir väl sittandes i sin rullstol, men kan bli utrullad (eller stappla fram med rollatorn) till något gemensamt utrymme. Men hur pratar dementa sinsemellan? Jag kommer att köpa hans Xanté, hans favvodryck och bjuda på i smyg. Kan ta med mig eget glas. Jag ska hälsa på pappa varje dag.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Gamla föräldrar

Post by Geta »

Det är ett problem att dementa inte har så mycket utbyte av varandra,
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Gamla föräldrar

Post by Fantasio »

Mamma tar sig inte ut i förrådet i lägenheten längre. Jag får gå dit med pappersinsamling, pappinsamling och glasflaskor och pant. Tragiskt hur svag mamma blivit. De behöver nästan daglig tillsyn av mig.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36683
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Gamla föräldrar

Post by memphis »

Fasar för den dagen då min pappa inte lever längre. Han fyller 80 nästa år, medellivslängden för män är väl 78?

Fasar också för om han skulle bli dement på grund av att han har en elak fru från Ukraina. Det var visserligen av fri vilja som han gifte sig med henne, men hon är inte snäll.

Mamma är jag mindre orolig för. Hon är 72 tror jag nu men väldigt pigg för sin ålder. Kärnfrisk.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Gamla föräldrar

Post by Klankedinken »

memphis wrote: 19 Sep 2021, 18:27 Fasar för den dagen då min pappa inte lever längre. Han fyller 80 nästa år, medellivslängden för män är väl 78?

Fasar också för om han skulle bli dement på grund av att han har en elak fru från Ukraina. Det var visserligen av fri vilja som han gifte sig med henne, men hon är inte snäll.

Mamma är jag mindre orolig för. Hon är 72 tror jag nu men väldigt pigg för sin ålder. Kärnfrisk.
Ukrainskor och alla från den versen är ofta hemska som partners, dom har andra traditioner där så dom är "korrekt" enligt deras kultur men vi svenskar tycker dom är elaka. Jag spelade med en tjej från tjeckien, väldigt kontrollerande kvinna!
Post Reply