ECT

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: ECT

Post by Fantasio »

Ursäkta mig, jag har startat två trådar om samma sak. Är lite disträ.
User avatar
Moderator 1
Magnesiummedlem
Posts: 28
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: ECT

Post by Moderator 1 »

Jag sammanfogade trådarna.

/Mod1
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: ECT

Post by Klankedinken »

Om jag kunde skruva tillbaka klockan skulle jag gett mig själv Latuda från början och inte väga 120 kg.. Det är dråpligt.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: ECT

Post by Fantasio »

Är jag unik, är jag den första utan djup depression eller katatoni som blir erbjuden ECT? Aldrig att jag frivilligt går med på det. Aldrig!
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8204
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: ECT

Post by Richard »

Nä, gör inte det. Jag ångrar mina ECT-behandlingar. Det suddade bort nästan hela 00-talet ur minnet, o jag märkte det först 10 år senare.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: ECT

Post by Fantasio »

Det är ju förskräckligt, Richard.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8204
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: ECT

Post by Richard »

Men det kanske kan vara en kombination med mitt dagliga benzo-intag? Fast man hör ju mest att det är korttidsminnet som drabbas av benzo. Men egentligen kvittar allting, jag vet i.a.f såpass mycket att jag mådde väldigt dåligt hela decenniet.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: ECT

Post by Fantasio »

Förmodligen lär jag bli inlagd nästa år, det brukar inte gå så lång tid mellan inläggningarna. Jag svarar dåligt på antipsykotisk medicin, men det rättfärdigar inte grillning av hjärnan. Ge mig kraftiga lugnande mediciner och jag ska inte klaga alls. Jag kommer att vägra ECT och kämpa för mitt liv.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36697
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: ECT

Post by memphis »

Klart du inte ska ha ECT- behandling. Det är bara att sätta emot. Man ska vara dödligt deprimerad för att rättfärdiga något sådant.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36952
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: ECT

Post by Geta »

Det verkar vara ovanligt med ECT numera.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: ECT

Post by Fantasio »

Jag har inget förtroende för läkaren som föreslog elchocker. Han kan ta sitt bögflin och stoppa upp det någonstans.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: ECT

Post by Nobel »

Det verkar som att ECT är ett alternativ till de patienter som svarar dåligt på antipsykotika. Enligt en stor studie minskade antalet inläggningar hos de som fick ECT till skillnad mot de som inte fick det. Dessutom var kostnaden för dessa patienter lägre. Och som tilläggsbehandling hos de som behandlades med Clozapin eller en medel-hög dos antipsykotika var inläggningsfrekvensen markant lägre.
A total of 2074 patients with the same number of comparison participants were included in the analysis. The rate of re-hospitalization decreased significantly in the ECT group during the 1-year post-treatment period, while there was no significant difference in the comparison group. Correspondingly, the total medical expenses increased significantly in the non-ECT group, but not in the ECT group. Notably, the reduction in the psychiatric re-hospitalization rate in the ECT group was more pronounced among those treated with clozapine or a medium-high average daily dose of antipsychotics.
Lin HT, Liu SK, Hsieh MH, Chien YL, Chen IM, Liao SC, et al. Impacts of Electroconvulsive Therapy on 1-Year Outcomes in Patients With Schizophrenia: A Controlled, Population-Based Mirror-Image Study. Schizophr Bull. 2018 Jun;44((4)):798–806.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29036711/


Men det verkar som att några forskare föreslår att studierna varit bristfälliga.
Initial controlled studies conducted with typical antipsychotics suggest that ECT is a valid augmentation strategy in schizophrenia, although the results are ambiguous. These discrepancies arise partly due to methodological variabilities, particularly regarding the populations studied and the number of ECT sessions. Moreover, few studies are truly randomized controlled double-blind trials, using sham ECT as a control condition, since the use of sham ECT presents significant ethical issues as the risks of anesthesia without treatment are considerable.
Ali SA, Mathur N, Malhotra AK, Braga RJ. Electroconvulsive Therapy and Schizophrenia: A Systematic Review. Mol Neuropsychiatry. 2019;5(2):75-83.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6528094/


Vi vet för lite, tror jag, för att kunna dra en definitiv slutsats om huruvida ECT är välgörande eller inte vid schizofreni.
'cause the freak inside controls my mind
Post Reply