Biverkningar

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36697
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Biverkningar

Post by memphis »

Är det inte konstigt att västerländsk medicin inte klarar av att göra läkemedel utan en lång radda biverkningar? Det är som att de som framställer läkemedel inte har en bra grundförståelse för kroppen som system. Till exempel antipsykotika som ska dämpa dpoaminet i hjärnan, det dämpar hela systemet! Ämnesomsättningen dämpas, förstoppning inträder, humöret avstannar, sköldkörteln underproducerar mm mm. Det är som att hela systemet bromsas.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36963
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Biverkningar

Post by Geta »

Medicinen går ut för grovt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36697
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Biverkningar

Post by memphis »

Ja alldeles för grovt.

Vi får väl se framöver vad de verkliga biverkningarna på coronavaccinet är. Jag är lite tveksam till om det ska ges till barn, efter att jag själv fått mensrubbningar.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18601
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Biverkningar

Post by Krokus »

Tidigare idag läste jag att flera ungdomar hade svimmat vid vaccineringen. Det sas bero på att de är ovana vid sprutor.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36963
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Biverkningar

Post by Geta »

När jag var barn fick vi sprutor stup i kvarten.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Luusje
Niobmedlem
Posts: 287
Joined: 24 Jul 2021, 22:50

Re: Biverkningar

Post by Luusje »

Krokus wrote: 05 Sep 2021, 19:34 Tidigare idag läste jag att flera ungdomar hade svimmat vid vaccineringen. Det sas bero på att de är ovana vid sprutor.
På den ålder kunde jag liggande svimma av vaccination eller blodprovtagning. Nu har jag clozapin och inga problem alls med alla blodprovtagningar. Kan tänka mig att det kan stämma att ungdomar lättare svimmar.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8207
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Biverkningar

Post by Richard »

Det går säkert att finslipa medicinerna.

Jag läste nyss inom kemin om s.k stereoisomerer. I t.ex medicinen Neurosedyn ingår det verksamma ämnet talidomid. Talidomid som talidomid kan man då tycka, ett o samma ämne. Men, om man tittar på molekylen, så kan den förekomma i två former, så som sin spegelbild o då är de inte exakt likadana. Den så kallade R-formen har en lugnande verkan, medan dess spegelbild, S-formen är mycket skadlig mot fostret. Det visste man inte då så man gav ett racemat (blandning av R- o S-form) i form av Neurosedyn, o det föddes en hel del foster utan armar eller med andra missbildningar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Talidomid

I den nya medicinen mot depression, Ketamin, använder man t.ex bara S-formen (därav namnet esketamin), då det är den som verkar antidepressivt. Men de flesta mediciner är i form av racemat (blandningar).
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Martina
Litiummedlem
Posts: 352
Joined: 10 May 2021, 17:15

Re: Biverkningar

Post by Martina »

memphis wrote: 05 Sep 2021, 16:21 Är det inte konstigt att västerländsk medicin inte klarar av att göra läkemedel utan en lång radda biverkningar? Det är som att de som framställer läkemedel inte har en bra grundförståelse för kroppen som system. Till exempel antipsykotika som ska dämpa dpoaminet i hjärnan, det dämpar hela systemet! Ämnesomsättningen dämpas, förstoppning inträder, humöret avstannar, sköldkörteln underproducerar mm mm. Det är som att hela systemet bromsas.
Vad har du läst allt detta?
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Biverkningar

Post by Klankedinken »

En del är bara arg..
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36697
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Biverkningar

Post by memphis »

Martina wrote: 07 Sep 2021, 14:21
memphis wrote: 05 Sep 2021, 16:21 Är det inte konstigt att västerländsk medicin inte klarar av att göra läkemedel utan en lång radda biverkningar? Det är som att de som framställer läkemedel inte har en bra grundförståelse för kroppen som system. Till exempel antipsykotika som ska dämpa dpoaminet i hjärnan, det dämpar hela systemet! Ämnesomsättningen dämpas, förstoppning inträder, humöret avstannar, sköldkörteln underproducerar mm mm. Det är som att hela systemet bromsas.
Vad har du läst allt detta?
Jag har inte läst det någonstans. Jag har upplevt det.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Martina
Litiummedlem
Posts: 352
Joined: 10 May 2021, 17:15

Re: Biverkningar

Post by Martina »

Usch! Det kallar jag biverkningar… blä
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21946
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Biverkningar

Post by MsTibbs »

Sticket kändes knappt. Men fick frossa, feber och huvudvärk tre dagar.
In a world where you can be anything, be kind.
Post Reply