Lider du av vanföreställningar?

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Lider du av vanföreställningar?

Post by Fantasio »

Ja, lider du av vanföreställningar? Jag tror mig ha dåligt hjärta och att jag ska bli blind, det kan inget samtal i världen ändra på. Är det en vanföreställning? Jag tror även att min telefon avlyssnas av säkerhetspolisen och har bevis för att så var fallet förr om åren. När jag mår sämre får jag ofta vanföreställningar om diverse påhittade organisationer och det vet jag i efterhand var vanföreställningar.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Lider du av vanföreställningar?

Post by Koi »

Jag var på wemind. Läkaren skrev det i journalen. Men vet inte vad han syftar på. Tyckte jag var klar och tydlig.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Lider du av vanföreställningar?

Post by Fantasio »

Jag antar att vanföreställningar inte går att medicinera bort. Eller?
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Lider du av vanföreställningar?

Post by Nobel »

Mina vanföreställningar behandlas relativt framgångsrikt med antipsykotika och genom att träna den sociala muskeln. Det har varit en lång och utmanande resa men det går med hjälp av metakognition - att försöka se tankarna ur ett tredjepersonsperspektiv.

Tror dock det är väldigt individuellt med hur framgångsrikt vanföreställningar går att få bukt med
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Lider du av vanföreställningar?

Post by Fantasio »

Jag skojade på min blogg om trasiga Ballerinakex och samma dag eller dagen efter läste jag ett gammalt inlägg som handlade om samma sak. Sådana här saker händer lite för ofta för att jag bara ska avfärda det som en slump. Jag tror att min hjärna är uppkopplade med högre makter eller något sådant.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8186
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Lider du av vanföreställningar?

Post by Richard »

Jag tar för givet att min telefon är avlyssnad, av SÄPO eller nån annan utländsk underrättelsetjänst. Men har inte särskilt mycket att dölja. Nu har i.o.f tekniken gått framåt o det är inte lika lätt att avlyssna telefoner, men det går; https://www.youtube.com/watch?v=UjwgNd_as30 Förr på 90-talet hade jag en radio som man kunde lyssna på främst polisradion, men även de analoga NMT-telefonerna, samt grannarnas trådlösa telefoner (inom ca 100 meters avstånd). Det var kul!

Men vill polisen lyssna på en är det inga problem för dom. Har en polare som alltid vill snacka via Wickr (krypterad kommunikationsapp/program, https://wickr.com/) när han rökt på, o mig gör det inget, då Wickr är gratis. Men jag litar inte ens på att Wickr är säkert.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Schizofreni
Vanadinmedlem
Posts: 1017
Joined: 10 May 2021, 15:14
Contact:

Re: Lider du av vanföreställningar?

Post by Schizofreni »

Fantasio wrote: 14 May 2021, 21:27 Jag skojade på min blogg om trasiga Ballerinakex och samma dag eller dagen efter läste jag ett gammalt inlägg som handlade om samma sak. Sådana här saker händer lite för ofta för att jag bara ska avfärda det som en slump. Jag tror att min hjärna är uppkopplade med högre makter eller något sådant.
...Eller är taggad att tolka i hypade tolkningsmatriser för att snabbt hitta mönster vilka nödvändigtvis inte behöver finnas där. Hypat av stress och kravet på snabba beslut i tajta lägen.

Analyserar man ballerinakexens hemvist & boning tycker jag att man kommer rörande nära någon typ av tunnelsyn när paketet är tömt på kex och alla ballerinorna dansat ut.

Image
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36858
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Lider du av vanföreställningar?

Post by Geta »

Om intelligens är att kunna se mönster, så är man en baddare på det, när man är psykotisk och har vanföreställningar.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13134
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Lider du av vanföreställningar?

Post by amandara »

Man ser sammanhang och samband där det inte finns några. Mig talade registreringsskyltar på bilarna med olika budskap som jag byggde hela världar av.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Lider du av vanföreställningar?

Post by Fantasio »

Jag kollar nummerskyltar på bilar. Jag vill se JLN.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8186
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Lider du av vanföreställningar?

Post by Richard »

Nummerskyltar kollar jag omedvetet också på, men bara på bokstäverna. Idag såg jag KRY. Men nu har de ju bokstäver i slutet på teckenkombinationen också. På vår leasingbil har vi EGN 76J, så den får heta Egon! Det är en el-bil.

Fast jag får inte låna Egon när jag ska upp till Trosa i sommar. De tror inte jag kan köra säkert! Men bara jag hoppar över min Lyrica så kan jag köra så säkert så! Jag har snabbare reaktionsförmöga än genomsnittet enligt tester.

Detta är det roligaste nummerskylten jag sett...

Image
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Lider du av vanföreställningar?

Post by Fantasio »

Jag minns en bild från gamla Viska. Det var två bilar parkerade bredvid varandra och den ena hade PSY och den andra KOS. Kul!
Post Reply