Snacks

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Snacks

Post by Fantasio »

Brukar du äta chips, jordnötter, popcorn eller vad det nu kan vara? Själv slutade jag med chips i våras när jag fick diabetesdiagnosen och saknar det bara lite. Nu äter jag mest cashewnötter, men de senaste två påsarna har räckt länge, säkert en hel vecka var. Det har faktiskt gått att vänja sig av med otyget att hela tiden proppa munnen full med snacks.
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1754
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Snacks

Post by Inwatto »

Äter russin om jag absolut måste ha något snacks. Ibland har jag riskakor (med ostsmak) hemma, då blir det en sån istället.

Popcorn gillar jag. Måste äta det som (kvälls-)mat tillsammans med mackor för att det ska bli en måltid som håller blodsockret uppe tillräckligt länge. Men, det är för att jag har diabetes typ 1. Annars hade jag nog poppat en påse lite då och då...

Om jag köper hem jordnötter, så tar de slut alldeles för fort (och blodsockret stiger lite väl mycket). Ett tag provade jag att äta 50 g om dagen. Vägde upp 50 g på en hushållsvåg och kollade hur mycket det blev om man hällde det i en kopp. Så var det lätt att upprepa utan att behöva ta fram vågen igen. Men, jag märkte inget bra med att smaska kontrollerat på jordnötter. Trodde det skulle finnas ämnen i nötterna som var bra för mina knän, men det blev snarare sämre.
Last edited by Inwatto on 06 Sep 2021, 22:29, edited 1 time in total.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Snacks

Post by Fantasio »

Ja, russin var ju en bra idé. Fast jag har vant mig av med att hela tiden glufsa i mig något.
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1754
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Snacks

Post by Inwatto »

Tyvärr hjälper det inte med russin om man är sugen på choklad, har jag märkt. Choklad kan väl också räknas som snacks?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Snacks

Post by Fantasio »

Nja, okej då, Inwatto. Sedan finns jordnötsringar och de är goda. Och ostbågar, fast de fastnar i tänderna så mycket tycker jag.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Snacks

Post by Fantasio »

Jag har vant mig av med snacks. Men hur farlig är en chipspåse egentligen om man har diabetes? Det luktar överdrivet.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36680
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Snacks

Post by Geta »

En påse chips höjer blodsockret ganska mycket. Det är bättre med jordnötter.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1754
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Snacks

Post by Inwatto »

ImageIkväll har jag ätit popcorn! Det är nyttigare än morötter säger Amelia i en artikel jag hittade via Google.

Jordnötter innehåller en förfärlig massa kalorier, men blodsockret höjs inte så snabbt, utan det tar tid för magen att smälta nötterna. Därför kan man äta lite jordnötter fastän man har diabetes. Chips har snabbare kolhydrater. Inte lika bra.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36469
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Snacks

Post by memphis »

Jag brukar inte äta snacks så ofta men ibland köper jag en påse chips eller cheese crunchers. En påse brukar räcka några dagar. Om man dricker öl är det gott med jordnötter till.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36680
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Snacks

Post by Geta »

Kan det vara bra med jordnötter för knäna?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1754
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Snacks

Post by Inwatto »

Geta wrote: 08 Sep 2021, 22:10Kan det vara bra med jordnötter för knäna?
Jag trodde det en gång och provade äta 50 g om dagen. Blev inte bättre, snarare fick mer ont i knät. Ser, efter en sökning, att "På grund av den stora mängden puriner ökar jordnötter koncentrationen av urinsyra i kroppen" Source: https://purity.designuspro.com/sv/sovet ... axisa.html

Urinsyra ger gikt, vilket är väldigt smärtsamt.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36680
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Snacks

Post by Geta »

Inwatto,

Har du gikt? Jag har knärtros och har ätit mycket salta jordnötter.
Det verkar inte hjälpa.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply